TEMSE – Tijdens de gemeenteraad van augustus vroeg oppositieraadslid Bert Bauwelinck (Tesamen) om bij het Havenbedrijf aan te dringen op proefvaarten van de Waterbus naar Temse. “Op sociaal, cultureel en toeristisch vlak is dit de toekomst”, klonk het.
We blijven ijveren om de Waterbus naar Temse te realiseren via overheveling naar de Vlaamse regering
Burgemeester Luc De Ryck
“We hebben de voorbije vakantie onze wenkbrauwen gefronst bij het krantenbericht als zou het doortrekken van de succesvolle waterbus vanuit Antwerpen naar Temse onhaalbaar zou zijn “omdat de inversteringskosten voor een extra waterbus en een nieuwe aanlegsteiger niet opwegen tegen de inkomsten”, zoals burgemeester Luc De Ryck liet weten. Dit is niet ernstig”, stelde oppositieraadslid Bert Bauwelinck (Tesamen) tijdens de gemeenteraad van augustus.
Tesamen wil dat de burgemeesters van Temse en Bornem op een meer serieuze manier aan de kar gaan trekken om de boot tot in Temse te krijgen.
“Al snel zal dan blijken dat de halfuurverbinding over het water naar het hart van Antwerpen een onmisbare link kan leggen in het openbaar vervoer tussen het Waasland en de stad Antwerpen”, aldus Bauwelinck.
“De gemeente Temse mag het belang van zo’n waterbus-link naar Antwerpen niet onderschatten. Het is niet alleen een economisch een belangrijke extra troef (mensen raken vlot van Temse naar Antwerpen en de haven voor hun werk) maar ook “, klinkt het.
“Praktische beslommeringen als hoogwater zijn te overwinnen. Dat het toerisme in Temse met die waterbus een échte vlucht vooruit kan nemen bewijst een berichtje in de krant van 21 augustus. De
uitbater van een café ‘In de 7 Saeligheeden’ in Lillo stopt ermee omdat “Sinds de waterbus in dat havendorpje halt houdt, hij het door de grote overrompeling niet meer zag zitten”. Ik denk dat de horecazaken op de Wilfordkaai niet zullen klagen als ze met een gelijkaardige overrompeling worden geconfronteerd.
“Ik heb mij in de vakantie geïnformeerd naar de zogenaamde studies over de ‘onhaalbaarheid’ van het verlengde waterbus-traject en blijkt… dat er niks voorhanden is. Meer nog: de eveneens aangekondigde proefvaarten om na te gaan of de verlenging naar Temse mogelijk zijn… hebben nooit plaatsgevonden. Voor zover ik kan inschatten is er enkel bilateraal overleg geweest met ondermeer de burgemeester die blijkbaar toch vrij vlug de handdoek in de ring gooit.”
“Kan er toch aangedrongen worden op proefvaarten met de boten die nu reeds in roulatie zijn? En kan er een ernstige haalbaarheidsstudie komen ?”, vroeg het oppositieraadslid aan burgemeester Luc De Ryck (CD&V)
“We zijn uiteraard allemaal voor de Waterbus”, begon burgemeester Luc De Ryck zijn betoog. “Maar als ik geciteerd wordt dan is dat niet mijn standpunt, ik zeg dat niet maar dat wordt gezegd door anderen die hierover beslissen.”
“Wij betreuren die beslissing want we zijn maandenlang in gesprek geweest samen met de gemeente Bornem, de organisatie ‘Rivierpark Scheldevallei’ en Temse zelf. Het is trouwens zo dat niet het Havenbedrijf die studie maakt maar dat het Havenbedrijf een opdracht gegeven heeft aan het bedrijf die de exploitatie van de Waterbus doet. De laatste vier maanden hebben we daar niks meer van gehoord. Al onze mails en telefoons bleven onbeantwoord. En als ik zeg ‘wij’ dan bedoel ik ook de mensen van Rivierpark Scheldevallei, want zij hebben al heel wat gedaan en gelobbyt.”
“Uiteindelijk hebben we geen proefvaarten gekregen, we hadden die graag gehad in juli en augustus. Het is wel zo dat één van de moeilijkheden de infrastructuur is. Het is omwille van de aanwezigheid van de brug niet mogenlijk om de aanlegsteiger aan de Wilfordkaai te gebruiken. Er zou een infrastuctuur moeten komen stroomafwaarts de Scheldebrug. Net voorbij het brug, vlakbij het havenbedrijf dat daat aanwezig is.”
“In de laatste nota die we kregen staat ook een aantal kosten opgesomd die gemaakt moeten worden. En dan komt men tot de essentiële vraag of de Waterbus naar Temse haalbaar is. Uiteraard is dit haalbaar maar enkel als men investeerders of organisaties vindt die daartoe willen bijdragen.”
“Maar we blijven niet bij de pakken zitten. We hebben ondertussen afgesproken met het gemeentebestuur van Bornem en de organisatie Rivierpark Scheldevallei om een gezamelijk initiatief te nemen. En daarbij zou de materie overgenomen worden door de Vlaamse overheid en het dus de bedoeling is dit te laten opnemen in het regeerakkoord dat momenteel in de maak is.”
In de laatste nota die we kregen staat trouwens ook nergens vermeld wie wat zou moeten betalen. Maar dat degene die zo’n studie opmaakt er van uit gaat dat er ook een serieze kost door de gemeente gedragen wordt. Maar ondertussen hopen wij en zullen wij blijven ijveren en nadrukkelijk lobbyen bij al diegene die ons met deze materie kunnen helpen, om de Waterbus naar Temse te realiseren via overheveling naar de Vlaamse regering.”
“Indrukwekkend dat de gemeente Temse invloed heeft op het aankomende regeerakkoord”, reageerde Bert Bauwelinck laconiek. “Maar ik kijk zeer zeker uit naar het vervolg van dit project.”