TEMSE/BORNEM – Actiegroep ‘Haal De Lijn over de brug’ hield vrijdag voor de laatste keer een publieke actie. De vereniging blijft wel ijveren voor beter openbaar vervoer maar richt haar pijlen op de uitrol van de Vlaamse vervoerregio’s.
“Het gebrekkige openbaar vervoer over de Scheldebrug heeft een economische en sociale impact”
Dirk Smet
Na negen jaar actie voeren hield ‘Haal De Lijn over de brug’ een laatste publiek actiemoment aan het station van Temse en het ziekenhuis van Bornem. De actiegroep gaat zich nu volop inzetten op de vervoerregio’s die de Vlaamse overheid wil invoeren bij de hervorming van het openbaar vervoer, in het kader van basisbereikbaarheid.
“Zowel in vervoerregio Mechelen als in de net opgerichte vervoerregio Waasland zijn we uitgenodigd om deel te nemen aan de gesprekken”, vertelt Dirk Smet. “We hopen dat deze hervorming beterschap biedt, want na negen jaar constructief overleg is er nog niks veranderd op vlak van openbaar vervoer over de Scheldebrug. Die geldt nog steeds als een soort IJzeren Gordijn tussen Klein-Brabant en het Waasland. Totaal onlogisch volgens ons, aangezien er veel woon-werkverkeer is en de files op de N16 alleen maar groeien. Dat heeft een impact op zowel de economie als heel wat sociale vervoersbewegingen. Het is voor ons onbegrijpelijk dat er geen bussen stoppen aan zowel het station van Temse als het ziekenhuis van Bornem, en dat er slechts één uur per trein rijdt. Zo overtuig je mensen niet om hun wagen aan de kant te laten staan en te kiezen voor het openbaar vervoer, met alle files tot gevolg.”
In de vervoerregio’s wordt het mobiliteitsbeleid niet enkel meer bepaald door De Lijn en NMBS, maar hebben ook de gemeenten en organisaties inspraak. “We hopen dat dit tot verbeteringen leidt. Alleen stellen we vast dat bij de nieuwe vervoerregio’s de grens tussen Mechelen en het Waasland opnieuw op de Scheldebrug ligt. Een eerder voorstel, om Bornem en Sint-Amands bij vervoerregio Waasland te voegen, werd helaas teruggeschroefd. We ijveren daarom voor structurele verbindingen tussen de regio’s vooraleer deze uitgerold worden. “
Tijdens het laatste actiemoment getuigden Lea Schippers uit Kruibeke en Anita Maes uit Zwijndrecht over de onbestaande verbinding. “Met het openbaar vervoer zouden we twee uur onderweg zijn naar het ziekenhuis van Bornem. Onze cardiologe die werkt in het ziekenhuis komt zelf uit het Waasland en neemt soms zelfs patiënten uit de buurt mee in de wagen. Voor ons is autorijden geen optie, dus we moeten rekenen op onze kinderen als we familie willen bezoeken of een afspraak hebben in het ziekenhuis.”
Bij de lokale politiek is er in het Waasland in ieder geval een draagvlak om het openbaar vervoer over de brug frequenter te laten rijden. “Een busverbinding die van Beveren via De Waterbus in Kruibeke naar het station van Temse rijdt, en daarna de brug oversteekt tot het ziekenhuis van Bornem, zou voor ons ideaal zijn”, droomt Dirk De Smet luidop. “Daarnaast zouden we graag verschillende vormen van openbaar vervoer samengevoegd zien op knooppunten, zoals deelfiets- en wagenstations aan De Waterbus, in de TTS-site of aan stations.”