Oude brug zondagavond opnieuw open
TEMSE/BORNEM – Zondagavond 30 september wordt de Oude Scheldebrug op de N16 tussen Bornem en Temse opnieuw opengesteld voor het wegverkeer. Sinds het voorjaar was de brug afgesloten voor herstellingswerken aan het stalen brugdek en aan het vakwerk van het beweegbare gedeelte van de brug. Ondertussen klinkt bij VOKA Antwerpen/Waasland de roep om een nieuwe brug te plaatsen steeds luider.
De Vlaamse Waterweg besloot om een grondig onderzoek in te stellen naar de brug, in het belang van alle gebruikers. Hierdoor hebben de werken langer geduurd dan initieel verwacht. Het grondige onderzoek kon immers pas uitgevoerd worden na het verkeersvrij maken van de brug en het afschuren van het wegdek.
Er zal nog verder geïnvesteerd worden in de Oude Scheldebrug. In 2019 en 2020 zijn bijkomende structurele onderhoudswerken gepland, waarbij de nog niet behandelde (vaste) delen van de brug zullen worden aangepakt. De concrete planning van deze werken wordt later nog gecommuniceerd. Er zal bij de uitvoering van deze werken in samenspraak met politie en het gemeentebestuur alleszins een zo efficiënt mogelijke verkeersregeling worden uitgewerkt, om de hinder aan deze druk bereden brug tot een minimum te beperken.
Donderdagavond stond er op de N16 om 18.30 uur nog altijd een file van drie kwartier in de richting van Bornem. Vijf maanden duurt die ellende al, drie maanden langer dan oorspronkelijk voorzien. Bij nadere controle was de schade aan de oude Scheldebrug van 1955 toch een pak groter dan voorzien en liepen de herstellingswerken noodgedwongen uit. Maar vanaf begin volgende week zouden de werken aan de beweegbare delen van de brug klaar zijn en kan het verkeer weer in beide richtingen op twee rijstroken de Schelde oversteken. Naar Temse via de oude brug, naar Bornem over de nieuwe, die in 2009 vlak naast die van 1955 werd gelegd.
(lees verder onder de advertentie)
Sluipweg
Onlangs maakte De Vlaamse Waterweg, die de werken coördineert, bekend volgend jaar de vaste delen van de brug te gaan aanpakken. De timing daarvoor is nog niet bepaald, maar vast staat dat de oude brug dan opnieuw maandenlang dicht gaat voor het verkeer. Dat loopt dan alleen via de nieuwe brug, zoals afgelopen zomer. Met het daarbij horende fileleed als gevolg.
Bij Voka Antwerpen-Waasland vragen ze zich af of het niet anders kan. “Volgend jaar beginnen ook de werken aan de Oosterweelverbinding”, zegt Dirk Bulteel, directeur van de zetel Waasland. “Er komen versmalde rijstroken op de E17 richting Antwerpen en ze weten nu al dat de files daardoor nog een stuk langer zullen worden. Het zal aanschuiven zijn vanaf Sint-Niklaas, ze vrezen zelfs vanaf Lokeren. Veel chauffeurs zullen een sluipweg zoeken en via de Scheldebrug naar de A12 proberen te rijden. Maar met de werken aan de brug zullen ze misschien nog langer stilstaan. Wij zijn bezorgd dat al die mobiliteitsproblemen zwaar beginnen door te wegen op de economie in onze regio. Het wordt nu al steeds moeilijker voor onze bedrijven om goede mensen te vinden en vooral te houden.”
Voka pleit voor een volledig nieuwe brug. “Het heeft geen zin om die oude brug maar te blijven oplappen”, zegt Bulteel. “De nieuwe brug kan elders gemaakt worden en op enkele dagen gemonteerd worden. Zo draait het verkeer niet maandenlang in de soep.”
Ervaring genoeg met nieuwe bruggen op die plek. De brug van 1955, ingewijd door koning Boudewijn, was al de vervanger van de oorspronkelijke brug van 1870. Die was ontworpen door de enige echte Gustave Eiffel, maar opgeblazen in het begin van de Tweede Wereldoorlog.
De bruggen in Temse zijn de laatste over de Schelde vóór de monding. In 2017 mat men wekelijks gemiddeld 213.500 voertuigen.
Bron:HN/GVA – Patrick Vincent