TEMSE – De heraanleg van de Wilfordkaai blijft de politieke gemoederen verhitten. Vooral de link tussen schepen van Financiën Franky De Graeve (CD&V) en privé-investeerder Kaai-Invest leidt tot argwaan en vermoedens van ‘achterkamerpolitiek’.
“De overdracht van de bvba van Franky De Graeve zal wel wettelijk verlopen zijn, maar je kunt daar zeker deontologische vraagtekens bij plaatsen”
Bert Bauwelinck, Tesamen
De Wilfordkaai is sinds eind 2015 geen eigendom meer van de gemeente, maar toch zorgt de karakteristieke Scheldekade nog steeds voor politieke discussies. Vooral de eenmalige toelage van 150.000 euro aan investeerder Kaai-Invest blijft een teer punt. Het schepencollege voerde die betaling destijds uit zonder daarvoor de gemeenteraad te raadplegen. Daarop diende de toenmalige fractie Groen-SP.A een klacht in bij de gouverneur, die de beslissing van het gemeentebestuur schorste. Wat later werd de toelage alsnog verleend in de gemeenteraad, als tegemoetkoming omdat de gemeente niet zelf de nutsleidingen op de kaai moest verleggen. De gemeente mocht voortaan de kaai ook tien dagen per jaar kosteloos gebruiken voor evenementen zoals ‘Temse In De Wolken.’
Daarmee leek de zaak afgehandeld, al werd het college vorig jaar op de hoogte gebracht van een link tussen schepen van Financiën Franky De Graeve en privé-investeerder
Kaai-Invest.
Kaai-Invest heette tot 2012 immers PROGRESS, de bvba achter de kledingwinkel van De Graeve. “Hij (De Graeve, nvdr.) wilde met zijn winkel stoppen en ik had een nieuwe bvba nodig”, zegt Raf Smet van Kaai-Invest over de overdracht in De Morgen. “Dan is het goedkoper om die van hem over te nemen. Bovendien ken ik hem al van in de kleuterklas. We kennen elkaar al zeker vijftig jaar.” Niet onbelangrijk: Raf Smet en zijn vrouw Gonda Maes zijn tevens spilfiguren binnen bvba Micana, de nieuwe concessiehouder van de Wilfordkaai. Kaai-Invest voerde in april 2016 een forse kapitaalsverhoging door, een half jaar voordat de gemeentelijke toelage uitgekeerd werd.
Argwaan
Maar dat een schepen van Financiën een toelage goedkeurt aan een bvba die hij zelf heeft overgedragen aan een jeugdvriend, zorgt bij zowel oppositie als coalitiepartner N-VA voor argwaan. “De bvba-overdracht zal wel wettelijk gelopen zijn, maar je kunt daar zeker deontologische vraagtekens bij plaatsen”, vindt Bert Bauwelinck van TESAMEN, die destijds de toelage aankaartte bij de gouverneur. “Zeker omdat de functie van de bvba plots van kledingwinkel naar kaai-investeerder veranderde. Het is waarschijnlijk niet strafbaar, maar het ruikt wel een beetje naar de ouderwetse manier van achterkamerpolitiek.”
Ook Wim Van Rossen van oppositiepartij Open VLD vindt dat de bvba-overdracht moet uitgeklaard worden. “Het kan natuurlijk dat schepen De Graeve bij de overgave niet wist wat de toekomstplannen waren. Daarom vragen we volledige transparantie. Zowel de overdracht als de timing van de ontmanteling van de bvba en de bijhorende geldstromen moeten onderzocht worden. En als er strafbare feiten worden vastgesteld, moet het parket ingeschakeld worden.”
Privésfeer
Schepen en N-VA-lijsttrekker Lieve Truyman geeft aan op de hoogte te zijn van de relatie tussen De Graeve en Smet. “Dat is inderdaad vorig jaar besproken binnen het college. Volgens De Graeve speelde die band zich louter in de privésfeer af. Desalniettemin kunnen er vragen gesteld worden bij de hele procedure. Die had veel transparanter gemoeten en is niet vlekkeloos verlopen. Als coalitiepartner hebben we meermaals inzage gevraagd in de financiële constructie achter Kaai-Invest en concessiehouder Micana, maar dat werd steeds geweigerd. Ook eerdere vragen naar een haalbaarheidsstudie en financiële planning voor de start van de werken, werden geweigerd. Blijkbaar was dat niet nodig omdat zowel eigenaar De Vlaamse Waterweg, de betrokken bank als CD&V het project steunden.”
Inspraak van bevolking
De Graeve zelf was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. Volgens Raf Smet berust het stuk van De Morgen volledig op leugens, al wou hij niet vertellen wat de leugens precies waren. De overdracht van de bvba en de kapitaalsverhoging zijn publiek raadpleegbaar in het Belgisch Staatsblad.
Volgens Bauwelinck is het dossier van bij de start fout gelopen. “De Vlaamse Waterweg had nooit die concessie mogen privatiseren zonder de bevolking inspraak te geven over de inrichting. Beeld je in dat in Sint-Niklaas de Grote Markt of de Stationsstraat eigendom zouden worden van een privéontwikkelaar, dat zou ook niet werken. De grootste fout is dat alle regie uit handen gegeven is, en dat alleen maar omdat de gemeente in geldnood zat. Micana heeft daar slim op ingespeeld.”
Bron: HN/GVA – Mattias Goossens