Concessiehouder Wilfordkaai doet voorstel tot tariefvermindering voor bewoners

SP-A hekelt éénrichtingsplan in de Kasteelstraat

TEMSE – De concessiehouder van de betaalparking op de Wilfordkaai doet de omwonenden een voorstel om tegen een verlaagd tarief gebruik te maken van de parking.  Tijdens de laatste gemeenteraad maakte oppositieraadslid Bert Bauwelinck (SP.A) alvast brandhout van het éénrichtingsplan in de Kasteelstraat dat vrijdag 31 augustus in voege gaat .

Er is de voorbije weken en maanden al heel wat gezegd en geschreven over de parkeerfaciliteiten in het centrum van de gemeente.

Opening zwembad

Met de opening van het nieuwe VITA Scheldebad dit weekend zit er nog wat extra druk op de parkeerketel. Eerder was al geweten dat het schepencollege vanaf 31 augustus éénrichtingsverkeer invoerd in een deel van de Wilfordkaai, de Nijsstraat en Kasteelstraat. Van de rotonde tot het kruispunt met de Kasteeldreef wordt het aantal parkeerplaatsen in de Kasteelstraat, waar zich het zwembad bevindt, op die manier verdubbeld. Op de extra parking aan de Rik De Rycklaan is het nog wachten.

“Wat een circus gaat me dat geven! Het college nam deze beslissingen nadat het advies vroeg aan de eigen mobiliteitsdienst, de politie en de brandweer en met een oude studie van Traficonsult (2003) en ook een recentere studie van SWECO (2017) in de hand”, klonk het bij Bert Bauwelinck (SP.A) tijdens de laatste gemeenteraad. “Wat de omwonenden daar van vinden, dat zullen we wel horen als er vanaf 31 augustus met hen als proefkonijn ‘gespeeld’ wordt.”

“Waarom heeft het college deze beslissingen genomen die toch wel getuigen van een zeer korte termijn visie? De brandweer gaf voor het ‘beperkte eenrichtingsverkeer’ in de Kasteelstraat ter hoogte van het zwembad een negatief advies en dat werd bijgetreden door de eigen mobiliteitsdienst”, stelt Bauwelinck. “Het college duwt tegen de mening van experts de eigen wil door omdat er nu eenmaal op 1 september een zwembad moet geopend worden en er 80 parkeerplekken nodig zijn. Dat dit ten koste gaat van de veiligheid van de fietsers, de zwembadgangers zelf en de circulatie voor omwonenden, lijkt de collegeleden worst te wezen.”

Niet veilig

“Ik merk bij uw uiteenzetting dat u er uithaalt wat u het beste uitkomt, en daardoor de context verkeerd interpreteert”, antwoordde schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (NV-A).

“Met het éénrichtingsverkeer in de Wilfordkaai en de Nijsstraat willen we het kruispunt ter hoogte van Kaai 22 veiliger maken. “Het is een kruispunt dat absoluut niet veilig is. Meermaals krijgt men bij de Mobiliteitsdienst en de politie de opmerking dat het daar erg gevaarlijk is. En dat willen we met deze ingreep rechttrekken. Het heeft dus niks te maken met het creeëren van extra parkeermogelijkheden.”

Met het plan verdwijnt ook het beurtelings parkeren in de Nijsstraat.
“Dat was een absolute vraag van de brandweer omdat bij het wisselen van de maand er meermaals wagens verkeerd geparkeerd staan en men dan niet kan passeren’, klonk het bij Truyman. “Maar dat kon u blijkbaar niet vermelden omdat dit slecht uitkwam voor uw standpunt.”

Later dan gehoopt

“Het tweede luik, het éénrichtingsverkeer in de Kasteelstraat, is eigenlijk in een stroomversnelling geraakt naar aanleiding van de aankoop van de grond in de Rik De Rycklaan waar we een parking gaan realiseren, maar wel veel later dan we oorspronkelijk hadden gehoopt”, aldus Lieve Truyman. “Die zone in de Rik De Rycklaan zat al in het RUP Scheldepark van 2014. Maar toen wou het toenmalige Waterwegen & Zeekanaal de grond niet verkopen. Later kwam er dan een mentaliteitswijziging bij de Vlaamse Waterweg en wilden ze wel verkopen. Daardoor is de verkoop van de 9000 vierkante meter grond in de Rik De Rycklaan begin dit jaar gerealiseerd.”

Omdat de verkoop van de grond niet van een leien dakje liep, en we de parking niet op tijd konden realiseren, moesten we op korte termijn een oplossing vinden voor het parkeerprobleem. Daardoor beslisten we om éénrichtingsverkeer in te voeren van aan het rondpunt tot aan de Kasteeldreef. Zodat daar, langs beide zijden van de straat in totaliteit een 80-tal wagens kunnen parkeren. Met de fietssuggestiestroken die daar ook aangelegd worden is er nog voldoende ruimte om een voertuig in enkele richting te laten rijden. En wat de brandweer betreft, zoals u weet mogen prioritaire voertuigen in nood ook tegen de richting in rijden.”

Voordelig tarief

Deze week kondigde de concessionaris van de Wilfordkaai dan weer aan dat er een inspanning wordt gedaan voor de omwonenden van de kaai. Bewoners van de Wilfordkaai, Nijsstraat, Consciencestraat, Veerstraat en Priester Poppestraat kregen het voorstel in de bus om tegen een tarief van 1,21 euro per dag plus de eenmalige kost van 25 euro gebruik te maken van de parking. Schepen voor Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA) gaf eerder al aan dat het na de verkiezingen aan de nieuwe meerderheid is om knopen door te hakken in de parkeerkwestie.”

Vanaf 31 augustus éénrichtingsverkeer in de Wilfordkaai richting Consciensestraat en in de Nijsstraat richting Wilfordkaai. Vanaf dan ook in het historisch centrum Zone 30. Van aan de Paterstraat tot rondpunt Kasteelstraat, Markt, Dijkstraat, Wilfordkaai en Nijsstraat.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *