“Standpunten van Konijn In Nood zijn achterhaald”
TEMSE – Konijnenslachthuis Lonki en supermarktketen Lidl reageren verbaasd op de acties van de Nederlandse stichting Konijn In Nood. Volgens hen zijn de standpunten achterhaald. “Onze dierenwelzijnswetgeving is bij de beste van de wereld”, klinkt het.
Opvallende beelden in de slotminuten van de Ronde van Vlaanderen afgelopen zondag, toen enkele leden van de Nederlandse stichting Konijn in Nood kettingen spanden over de weg en zichzelf wilden vastketenen. De actie werd verijdeld door de politie, maar er werden prompt nieuwe acties aangekondigd.
De sector reageert verbaasd op de actie, die specifiek tegen supermarktketen Lidl gericht was. Volgens de actievoerders moeten voor het vlees dat Lidl verkoopt de konijnen onnodig lijden.
“Jammer dat die actie in België plaatsvindt, want we hebben hier sinds 2014 een wet die konijnenhouders verplicht om parkkonijnen te kweken”, zegt Frank De Boeck.
Hij is zaakvoerder van het bedrijf Lonki in Temse, de grootste vleeswerker van konijnen in de Benelux en Duitsland. Elke dag worden er gemiddeld 5.000 konijnen geslacht. “De standpunten van de actiegroep zijn dus achterhaald.”
Parkkonijnen en gewone konijnen
In Nederland zijn er geen konijnenslachthuizen en dus belanden de meeste Nederlandse vleeskonijnen bij Lonki. Het bedrijf koopt konijnen op van familiebedrijven, slacht die versnijd ze, verpakt ze en voert ze rechtstreeks naar warenhuizen in binnen- en buitenland, waaronder Lidl.
“De konijnenmarkt is een van de strengst gereguleerde vleesmarkten binnen de veeteelt, en koploper op wereldvlak als het gaat om dierenwelzijn. Een onderdeel daarvan zijn de zogenaamde ‘parkkonijnen’: konijnen die gekweekt worden in hokken met meer ruimte en comfort. Dat label kwam tot stand met medewerking van dierenrechtenactiegroep Gaia. Intussen werkt 60% van onze leveranciers met parkkonijnen en tegen 2024 moeten alle kwekers overgeschakeld zijn. Binnen het slachthuis worden de parkkonijnen apart van de gewone konijnen verwerkt. Via hun certificaten kan nagegaan worden van welke kweker ze afkomstig zijn.”
Extra arbeid en investeringen
Luc Buyens, sectorvoorzitter voor de Belgische konijnenkweek, onderschrijft die mening. “Het is bovendien extra vreemd dat Konijn In Nood zich specifiek tot Lidl richt, want zij waren de eerste groothandel die enkel nog gecertificeerde parkkonijnen in de rekken legt. Parkkonijnen zijn duurder, want ze vragen naast meer ruimte ook extra arbeid en investeringen van de kweker.”
Bij Lidl onderstrepen ze dat ze enkel met parkkonijnen werken. “We mochten voor onze inspanningen vorig jaar nog de dierenwelzijnsprijs Good Rabbit Commendation in ontvangst nemen”, zegt woordvoerder Julien Wathieu.
“We staan voortdurend in contact staan met bekende dierenwelzijnsorganisaties zoals Gaia, maar we hebben nooit een aanvraag ontvangen van Konijn In Nood voor een constructieve dialoog.”
Bron: NB/GVA – Mattias Goossens