In 2016 start De Vlaamse Regering met de kilometerheffing voor transporteurs. Vrachtwagens die op grote verkeersassen rijden, zullen tol moeten betalen. De N16 in Temse en de N41 in Elversele vallen buiten deze tolregeling. Is deze regeling een gevaar voor sluipverkeer in onze gemeente?
N-VA Temse is gevoelig voor sluipverkeer. Het is een fenomeen dat zwaar kan wegen op de leefbaarheid én de verkeersveiligheid in de gemeente. Daarbij moet er ook goed nagedacht worden wat het effect hiervan is op de lokale bedrijven.
Schepen van Mobiliteit Lieve Truyman stapte met deze bezorgdheid naar minister Ben Weyts. Wat gaat de Vlaamse Regering doen om sluipverkeer te vermijden?
‘Het is voor transporteurs vaak erg duur om te kiezen voor sluipwegen’, stelt Truyman. ‘Sluipwegen zorgen voor een langere reistijd, en dus voor een veel hogere kost. De personeelskost weegt niet op tegen tolheffing.’
Hoewel het vermoedelijk kan meevallen met het sluipverkeer, heeft minister Ben Weyts toch een waarborg tégen het fenomeen ingebouwd.
‘Als blijkt dat de N16 en de N41 veel meer verkeer slikken, kunnen deze wegen worden opgenomen in het betolde wegennet. De minister laat nu metingen uitvoeren, zodat een eventuele toename van het sluipverkeer kan worden vastgesteld. In de communicatie met de sector wordt ook duidelijk gezegd dat kiezen voor sluipverkeer geen meerwaarde heeft.’
N-VA Temse zal dit dossier van kortbij opvolgen om te vermijden dat deze wegen verder dichtslibben en de leefbaarheid van Temse hieronder zou lijden.
Antwoord: Werkgroep “Haal De Lijn over de Brug”:
Terechte bedenking van N-VA Temse, de verkeersdrukte zit nu reeds op een hoogtepunt.
TOL betalen op de N16 is echter uit den boze, zolang er geen waardig alternatief is inzake openbaar vervoer.
Dit betekent dat Temse een vlot draaiende draaischijf moet worden tussen de beide Scheldeoevers, tussen de trein en ALLE bussen en tussen het Wase en klein-Brabantse busnet.
Op dit moment nog geen bus over de brug en geen bussen aan het station van Temse.
Laat de STUDIE beginnen…