Het zesde leerjaar van de Hollebeekschool heeft de eerste plaats behaald in een wedstrijd voor klasprojecten over de eerste wereldoorlog, voor basisscholen en secundaire scholen van de provincie Oost-Vlaanderen.
Elke basisschool of secundaire school met een vestigingsplaats in de provincie kon zijn project indienen. Voorwaarde was dat dit project rekening houdt met de drie aspecten van herinneringseducatie namelijk:
1. Kennis van en inzicht in de historische context en in processen en mechanismen. Het uitgangspunt hierbij is historisch materiaal.
2. Empathie en verbondenheid. Primaire bronnen gebruiken waarin individuen aan het woord komen is essentieel.
3. Reflectie en actie. Het referentiekader hierbij zijn de mensenrechten en de kinderrechten.
In de Vrije Lagere School Hollebeek wordt er al enkele jaren rond het jaarthema ‘Ik Kies voor Vrede’ gewerkt in het zesde leerjaar. Dit schooljaar was er besloten om het klasproject open te trekken naar de hele school naar aanleiding van de 100-jarige herdenking van WO I.
De school diende – onder impuls van de directie en de leerkrachten van het 6de leerjaar- hun project in en werden beloond met een eerste plaats.
Het jaarthema wordt in alle klassen van de lagere school intens beleefd. Met maandelijkse thema’s en in het gezelschap van kleine Sam, een herdershond die de kinderen meeneemt op avontuur in ‘zijn’ oorlog, maken de kinderen kennis met een grote waaier van aspecten uit de ‘Groote Oorlog’. De bedoeling is om de kinderen een duidelijke vredesboodschap mee te geven, wat enkel lukt vanuit een verantwoorde herinneringseducatie. Het jaarthema is gericht op de ontwikkeling van waarden en attitudes en met de hoop de kinderen om te vormen tot kritische en geëngageerde jonge mensen.