Ouderenadviesraad Temse vraagt extra cashpunten: “Eén voor 31.500 Temsenaren is ruim onvoldoende”

TEMSE – De Ouderenadviesraad Temse wil dat er ook in de deelgemeenten cashpunten komen. Nu staat er enkel één in de Kouterstraat in Temse. “Dit is voor ouderen een ongeziene inbreuk op hun comfort en een gebrek aan respect van de grootbanken voor de bankklant”, zegt voorzitter Jos Verhulst.

Jos Verhulst van de Ouderenadviesraad doet een oproep voor meer cashpunten

Recent werd in de Kouterstraat een cashpunt van Batopin geopend in het voormalig winkelpand van Standaard Boekhandel. Het bedrijf biedt bankneutrale geldautomaten aan. Grootbanken ontmantelen hun geldautomaten in de bankkantoren en ter vervanging werd er in Temse één cashpunt geïnstalleerd voor 31.500 Temsenaren. Een paar kleinere banken die niet tot Batopin behoren behouden nog wel hun eventuele geldautomaat.

Volgens de Ouderenadviesraad Temse is dat onvoldoende.

“Voor ouderen en minder mobiele inwoners is dit een ongeziene inbreuk op hun comfort en welzijn. Het is voornamelijk deze bevolkingsgroep die nog heel wat cashverrichtingen doet en regelmatig geld afhaalt”, zegt Verhulst.

Gebrek aan respect

“Deze evolutie is een gebrek aan respect van de grootbanken voor de gewone bankklant. Ook vanuit een duurzaamheidsperspectief is dit eveneens een slechte zaak omdat dit extra verplaatsingen met zich meebrengt”, klinkt het bij de voorzitter. Oudere mensen zijn bovendien ook gewend grotere sommen af te halen en deze thuis te bewaren wat de veiligheid en het veiligheidsgevoel zeker niet ten goede komt.”

“Eén cashpunt voor alle Temsenaars is te weinig”, klinkt het
(foto: (C) Julien Heerwegh)

“Wij vragen het Gemeentebestuur om blijvend druk uit te oefenen bij Batopin opdat ook de deelgemeenten zouden voorzien worden van een geldautomaat zoals dit in een aantal omliggende gemeenten wel het geval is. Er werden op dit vlak reeds pogingen ondernomen maar zonder resultaat tot op heden”, zegt Verhulst.

Digipuntwerking

Aan de digipuntwerking van de gemeente wordt gevraagd om meer aandacht te geven aan opleidingen voor het gebruik van online bankapplicaties. “Zo geraken mensen daar meer mee vertrouwd. Ook de betrokken banken moeten hiervoor meer inspanningen doen”, zegt Verhulst.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *