Vanaf maandag 25 april start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met een grondige vernieuwing van het wegdek op de Rijksweg Temse Breendonk (N 16) in Bornem, Puurs en Willebroek. Het traject van de werken loopt van vlak na de brug van Temse tot en met het op- en afrittencomplex van de A 12 op de grens van Willebroek.
Om de verkeershinder zoveel mogelijk te beperken, wordt er enkel ’s nachts gewerkt. Overdag kan al het verkeer dus normaal rijden. Als alles volgens schema verloopt, zijn de werken op 2 juni volledig klaar.
N16 in nieuw kleedje
Het wegdek van de drukke verbindingsweg tussen Temse en Willebroek is aan vervanging toe. Daarom vernieuwen we over het grootste deel van het traject tussen Temse en Willebroek de asfaltlaag. Aan de weg inrichting wordt niet geraakt. Na de werken zal de weg inrichting dus nog steeds hetzelfde zijn. De werken duren ongeveer 1 maand en zullen enkel ’s nachts uitgevoerd worden om verkeerschaos te vermijden.
Werken opgedeeld in vijf fases
Om de hinder tijdens de werken aan deze drukke verbindingsweg te beperken wordt enkel ’s nachts gewerkt (tussen 20u en 6u). Overdag kan het verkeer steeds gebruik maken van de volledige breedte van de weg. Om ook ’s nachts de verkeershinder te beperken hanteren AWV en de aannemer een uitgekiende fasering.
De eerste fase start op 25 april en loopt vanaf de brug van Temse tot aan de C. van Kerckhovenstraat. Fase 2 en 3 sluiten op elkaar aan en lopen van aan het kruispunt met de Kleine Amer in Puurs tot aan het knooppunt met de A 12. In de laatste twee fases (4 en 5) werkt het Agentschap Wegen en Verkeer aan de brug over de A12 en aan de op -en afritten van de snelweg. Fases 1, 2 en 3 worden steeds opgedeeld in deelfases A en B, afhankelijk van de rijrichting waarin gewerkt wordt.
Doorgaand verkeer via tegenovergestelde rijstroken en A 12
Tijdens de eerste drie fasen wordt slechts in één rijrichting tegelijk gewerkt. Het verkeer wordt dan via de kruispunten naar de andere tegenovergestelde rijrichting geleid. Dat betekent dat ter hoogte van de werfzone het verkeer in beide richtingen over één rijstrook rijdt aan één zijde van de weg. De werkzones zijn zo afgebakend dat de doorsteken naar de andere rijrichtingen steeds via de bestaande kruispunten kan gebeuren.
Tegen de ochtend wordt die omleiding steeds weggehaald en overdag kan het verkeer terug normaal rijden over twee rijstroken in twee richtingen. Er geldt tijdelijk wel een snelheidsverlaging van 90 km/u naar 70 km/u. In fase 4 en 5 is de brug over de A 12 tijdelijk niet toegankelijk. Het verkeer moet dan omrijden via de A 12 en keren op de eerstvolgende afslag.
Als ze slim zijn, synchroniseren ze gelijk die stoplichten dat als je het eerste stoplicht groen hebt, je ze allemaal groen hebt als je je aan de snelheid houd. Minder file, minder uitstoot en voorals betere en snellere doorstroming.