De gemeenteraad van Temse stelt voorwaarden bij haar gunstig advies voor het ontwerp van het uitvoeringsplan voor de oostelijke tangent.
De oostelijke tangent is de nieuwe verbinding tussen N70/R42 en de E17, langs de spoorlijn Sint-Niklaas-Mechelen. Die moet de verkeersdruk in het centrum van Sint-Niklaas verminderen. Een fietsas moet voor veilig fietsverkeer zorgen vanaf Eigenlo tot het station van Sint-Niklaas.
Momenteel loopt een openbaar onderzoek rond het ontwerp van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan van de oostelijke tangent. Niet alleen in Sint-Niklaas maar ook in Temse, want de oostelijke tangent heeft ook daar impact. De Temsese gemeenteraad gaf alvast een positief advies, mét voorwaarden.
“De aan- en afvoer van de materialen bij de aanleg van de wegen moet gebeuren via de Hoogkamerstraat en niet via Velle en Eigenlo, zodat die omgeving niet te zwaar belast wordt. Eigenlo moet maximaal open en bereikbaar blijven. De bereikbaarheid van de bedrijven in de Laagstraat moet gegarandeerd zijn”, zegt schepen Freddy Verbeke (CD&V). “Een onderzoek naar de haalbaarheid om op termijn een fietspad te creëren langs de spoorlijn tussen Eigenlo en het centrum van Temse, als aansluiting met de tangent, is wenselijk. De ontsluiting van de TTS-zone langs de Hoogkamerstraat en N16 moet in de richting van Sint-Niklaas geoptimaliseerd worden.”
Bron: HN/GVH