TEMSE – Sinds de lancering van de nieuwe website www.temse.be eind maart werden er via het e-loket al meer dan 1000 attesten en akten automatisch afgeleverd. Koploper is het uittreksel uit het strafregister met meer dan 500 exemplaren.
Vraag je attest of akte online aan via www.temse.be
Wist je dat je je niet altijd moet verplaatsen naar AC De Zaat om gebruik te maken van de dienstverlening van Burgerzaken? Een uittreksel uit het strafregister, een attest gezinssamenstelling, een geboorteakte,… nodig?
Dit kan je heel eenvoudig, snel en gratis online aanvragen via www.temse.be, waar en wanneer je maar wil. Binnen enkele seconden heb je het gewenste document rechtsgeldig in je mailbox.
“Ik had een reistoelating voor mijn dochter nodig. In een paar muisklikken heb ik het document elektronisch ontvangen”, vertelt inwoner Kim Van Laeken. “Super handig voor een drukbezette mama die er al eens te laat aan denkt om zaken op tijd aan te vragen”, gaat ze verder.
Aangifte van adreswijziging
Ben je net verhuisd? Dan kan je de adreswijziging via het digitaal loket aangeven. Dat is al één verplaatsing uitgespaard. Voor het aanpassen van het adres op de identiteitskaart, moet je wel nog langskomen bij Burgerzaken.
“Dit zijn mooie cijfers”, geeft schepen van Digitalisering Wim Van Rossen (Open VLD) aan. “Dankzij ons e-loket dat uitgebreid werd, maakten we het meer dan 1000 inwoners makkelijk. Geen bezoek aan AC De Zaat nodig, in enkele muisklikken zijn ze verder geholpen. De komende jaren werken we verder aan onze digitale dienstverlening.”
Andere online dienstverlening
Via het e-loket kan je voor Burgerzaken ook deze dingen in orde brengen:
· Orgaandonatie
· Nieuwe PIN/PUK code aanvragen
· Polioattest bezorgen
Het volledige overzicht vind je op www.temse.be.
Hoe werkt het e-loket?
Surf naar www.temse.be en klik op ‘e-loket’. Kies vervolgens het gewenste product of de gewenste dienst. Daarna klik je op de gele knop ‘Vraag online aan’. Je kan ook via de zoekfunctie rechtstreeks naar de productpagina gaan en klikken op de gele knop. Aanmelden op het online platform kan met itsme, je eID en een kaartlezer, of een andere digitale sleutel.
Is dit echt ’vooruitgang ’. Onpersoonlijke dienstverleningen her en der… en 1 op 20 berichten phising in de box. Wie en wat is nog betrouwbaar op de digitale snelweg. En wat met ouderen, minder geschoolden. Ik zou meer trots zijn op een goeie persoonlijke ’live’ dienstverlening. (Ook: ziekenfonds, watergroepen, energieleveranciers, …die onbereikbaar zijn voor vragen met ’no reply’)