TEMSE – De race naar Antwerpen vanuit Temse is uitgedraaid in het voordeel van de… treinreizigers. Niet de elektrische fiets, niet de Waterbus noch de auto kwamen vrijdag eerst aan bij het standbeeld van Brabo. Dat schrijft Het Nieuwsblad regionaal.
Om 16 uur waren vanuit Temse zes deelnemers, onder wie schepen Lieve Truyman (N-VA) en hoofdcommissaris Katty De Bruyn, met verschillende vervoersmiddelen naar Antwerpen vertrokken. “We willen aantonen dat een halte voor de Waterbus in Temse een goede zaak zou zijn”, zegt de schepen.
De zes deelnemers vatten hun race naar Antwerpen aan om 16 uur. “Wie als eerste aan het standbeeld van Brabo op de Grote Markt staat, wint”, klonk het. Twee van hen, onder wie schepen Lieve Truyman, vertrokken met de bus.
Hoofdcommissaris Katty De Bruyn koos ervoor om de trip met haar elektrische fiets af te leggen. Daarnaast vertrok er nog iemand met de trein en uiteraard deed ook de Waterbus mee in de race. Die vertrekt nu vanuit Kruibeke. Om daar te geraken werden twee deelfietsen van Donkey Republic ingeschakeld.
Waterbus gemist
Helaas was de wet Van Murpy de zevende deelnemer tijdens de race naar Antwerpen. De fietsrit naar Kruibeke duurde langer dan verwacht, waardoor de deelnemers hun Waterbus misten. Omdat er rond 17 uur geen Waterbusverbinding is tussen Kruibeke en Antwerpen moest men een uur moesten wachten op de volgende.
“De fietsrit van 12 kilometer verhoogt jammer genoeg de kans om de aansluiting te missen”, zegt Lieve Truyman.
De eerste plaats was weggelegd voor de treinreizigers. Zij arriveerden om 16.57 uur aan de finish. Op de koop toe was het vrijdag uitzonderlijk rustig op de weg, waardoor een autorit naar de Grote Markt amper een uur duurde en de auto om 17 uur de finish zou halen. Hoofdcommissaris Katty De Bruyn op de elektrische fiets ging met de bronzen medaille aan de haal. De reizigers met de Waterbus komen dus helaas als rode lantaarn over de meet.
Overvolle wegen
De schepen is nog steeds overtuigd van de meerwaarde van een halte voor de Waterbus.
“Een halte in Temse zou niet alleen voor de Temsenaars maar ook voor de omliggende gemeentes Sint-Niklaas en Bornem een meerwaarde zijn”, zegt de schepen. “De wegen zitten overvol en we hebben geen rechtstreekse trein naar Antwerpen.”
Het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust, de beheerder van de Waterbus, moet overtuigd worden. Dat hield steeds de boot af en is zijn van oordeel dat de boten te veel tijd zouden verliezen door onder de Temsebrug te varen.
Eind deze maand wordt het nieuwe mobiliteitsplan goedgekeurd in de vervoerregioraad. “De Waterbus is een onbenut transportmiddel. We willen dat dit als actiepunt wordt opgenomen in het nieuwe mobiliteitsplan en wordt onderzocht door een onafhankelijke partner”, zegt Truyman.
(Bron: HN/Pieter Van Hecke)
In plaats van Antwerpen nog aantrekkelijker te maken voor de Temsenaar, zou de lokale politiek Temse eens de hand in eigen boezem steken en Temse aantrekkelijk maken voor zichzelf en daarbuiten… Maar nee, dwarsliggerij en eigenzinnigheid in ruimtelijke ordening en mobiliteit vieren hoogtij op ’t schoonste verdiep van ’t AC… En om bij ’t onderwerp te blijven : bij hoogtij kan de waterbus niet onder de brug….
De wagen was benadeeld grote markt niet bereikbaar na 11.00h via de suikerij. parkeren ?te voet naar brabo?