TEMSE/SINT-NIKLAAS – In 2018 staken stad Sint-Niklaas, gemeente Temse en Interwaas de koppen bij elkaar voor een bewegwijzeringsproject in en rond de industriezones. Maandag kregen in een eerste fase 600 bedrijven van 21 industriezones een eigen nummer. “We willen dit uitrollen naar alle Wase gemeenten”, vertelt directeur van Interwaas Bart Cassier.
Het project had ondermeer de doelstelling een einde te maken aan de verwarring met onduidelijke namen van industrieterreinen. Door het bewegwijzeren van aanrijroutes kan ook het vrachtverkeer meer gekanaliseerd worden.
Nieuwe interesse
“Een uniforme nummering en bewegwijzering naar de verschillende industriezones moet het zoekverkeer in de gemeenten vermijden”, zegt schepen Lieve Truyman (N-VA) in Het Nieuwsblad. “Nu is er ook geen wirwar meer van verschillende bordjes, wat ook zorgt voor een fraaier straatbeeld.”
Aan dit resultaat ging heel wat studiewerk aan te pas. “In de eerste plaats was er een microstudie waarbij we op maat de nummers toekenden aan de verschillende percelen en bedrijven”, zegt projectcoördinator Tom Bosman. “In een tweede studie werd gekeken naar een duidelijke bewegwijzering op de toegangswegen. Hiervoor was de medewerking van het Agentschap Wegen en Verkeer cruciaal.”
Toen de eerste nummers in Sint-Niklaas en Temse in 2021 zichtbaar werden, werd ook duidelijk dat er nieuwe interesse was van andere gemeenten in het Waasland om een gelijkaardige nummering uit te werken.
“Vanuit Interwaas zijn we dan beginnen zoeken om het bewegwijzeringsplan op Waas niveau uit te breiden met een nieuw 1.000-tal voor elke afrit op de E17 en E34 die naar een Waas bedrijventerrein”, klinkt het bij Cassier.
Minder stress
De nummering moet ook vooral duidelijkheid scheppen. “In Sint-Niklaas is de naamgeving van de verschillende industriezones gelijkaardig. Dit zorgt voor verwarring. Nummers halen die verwarring weg en verminderen ook de stress van de zoektocht naar het juiste bedrijf”, vertelt schepen van mobiliteit Carl Hanssens (N-VA) van Sint-Niklaas. “Met de nieuwe bewegwijzering loodsen we het vrachtverkeer ook via de gewenste route.” Ook de hulpdiensten zijn op de hoogte. De nieuwe en duidelijke nummering zal de aanrijtijden alleen maar ten goede komen.
Tweede fase
In een eerste fase is het project uitgerold naar 600 bedrijven van 21 industriezones in Temse en Sint-Niklaas. Stekene en Beveren sluiten zich weldra mee aan. “De bordjes zijn al in productie”, vertelt directeur Bart Cassier. “Het is de bedoeling dat dit wordt uitgerold naar alle Wase gemeenten. Behalve Lokeren en de Waaslandhaven die reeds een eigen systeem in werking hebben.”