TEMSE Sinds deze ochtend (maandag 06/02/’23) is de in – en uitrit van de Laagstraat aan de N16 afgesloten door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Dat moet volgend AWV de veiligheid aan de industriezone TTS verhogen maar de beslissing stuit op veel protest van bedrijven en omwonenden.
“Klanten en leveranciers moeten tot vier kilometer omrijden”, klinkt het. Er werd zelfs een petitie opgesteld maar die heeft niet mogen baten.
De TTS Ondernemingsclub protesteerde vorig jaar nog tevergeefs tegen het afsluiten van de Laagstraat. Een petitie met 227 handtekeningen uit 66 bedrijven mocht niet baten. “We hebben alles in werking gesteld. We zijn erin geslaagd de datum zo lang mogelijk uit te stellen, maar we hebben de beslissing helaas niet kunnen tegenhouden”, zei voorzitter Roland Van Gasse.
Pak veiliger
Ook burgemeester Hugo Maes (CD&V) kantte zich tegen de beslissing van het AVW en trok stevig van leer. “Dit kruispunt is in het verleden niet gevaarlijk gebleken. Er gebeuren daar haast geen ongelukken. Het afsluiten zal de verkeersdruk verhogen op het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de N16”, klonk het. “Dit gaat een hoop verkeersellende met zich meebrengen. Deze beslissing getuigt van weinig gezond boerenverstand bij het AWV.”
“Met deze werken wordt opnieuw een gevaarlijk punt weggewerkt en maken we het een pak veiliger voor fiets-, auto- en vrachtverkeer”, klonk het bij Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD).
De ondernemers in de zone zijn niet diezelfde mening toebedeeld. “In de TTS-zone werken 3.500 mensen die allemaal aan hetzelfde kruispunt moeten afslaan. Zij steken hierbij een fietspad over dat op weekdagen druk gebruikt wordt voor fietsende studenten. Dit is vragen om problemen. Het is maar een kwestie van tijd tot hier dodelijke slachtoffers vallen”, zeggen de ondernemers.
Veel ondernemers zien een praktische toegangsweg naar hun bedrijf verdwijnen. “Leveranciers en klanten moeten tot vier kilometer extra rijden om tot ons bedrijf te komen. We voelen dit al in onze portemonnee. De extra kosten voor ‘moeilijk toegankelijke weg’ worden doorgerekend aan ons”, vertelt Pieter Foubert van Foubert Events. “Bovendien wonen veel ondernemers wonen hier ook. Het afsluiten van de Laagstraat en het nieuwe circulatieplan in de zone, ten gevolge van de werken aan het kruispunt van N16 met de Hoogkamerstraat, maken de verbinding naar Temse plots veel moeilijker. Met als gevolg dat winkelen nu meer in Sint-Niklaas gebeurt.”
“Eenvoudige alternatieven”
De veiligheid wordt in vraag gesteld. “Wat als er hier een ramp gebeurt? De aanrijtijden van de veiligheidsdiensten worden drastisch verhoogd en onze werknemers hebben maar een uitweg uit het industriepark. Het is jammer dat niemand van ons werd betrokken bij de beslissing. Er zijn nochtans eenvoudige alternatieven. De toegang via de Laagstraat enkel toegankelijk maken voor werknemers met een badge kan een oplossing zijn. Maar niemand heeft onze input gevraagd”, klinkt het teleurgesteld. (Bron+foto: HN/Peter Van Hecke)