Nog meer protest tegen afsluiten van zijstraten van de N16

Tijdelijke afsluiting Laagstraat en S-G Boereboomstraat van N16 voorlopig uitgesteld

TEMSE – De eerder aangekondigde afsluiting van de S-G Boereboomstraat en de Laagstraat van de N16 is na bijkomend overleg met het lokaal bestuur met enkele weken verlaat.

Normaal zou dit vandaag gebeuren. Ondertussen blijft men bij de TTS ondernemingsclub niet bij de pakken zitten en starten zij een petitie om de aansluiting met de Laagstraat open te houden.

“Als de werken aan het kruispunt Hoogkamerstraat en het viaduct over de E17 genormaliseerd zijn zullen de aansluitingen van de Laagstraat en de Secretaris-Generaal Boereboomstraat op de Gewestweg (N16) zoals afgesproken en gepland afgesloten worden”, stelt men bij Wegen en Verkeer.

“Deze aansluitingen zijn immers onveilig omdat verkeer op de gewestweg in conflict komt met automobilisten die vanuit deze zijstraten de gewestweg oprijden. Om de impact op de verkeerssituatie te monitoren zullen we deze afsluiting wel eerst uitvoeren met voorlopige ingrepen. Na een evaluatieperiode van ongeveer een half jaar zullen we beslissen of de afsluiting definitief gemaakt wordt.”

Ondertussen start de ondernemingsclub van bedrijvenzone TTS een petitie tegen afsluiten kruispunt N16: “Al het verkeer van de TTS-zone langs één in- en uitweg sturen is om problemen vragen”, klinkt het bij voorzitter Roland Van Gasse.

Voorzitter Roland Van Gasse van de TTS Ondernemingsclub

AWV ging normaal vandaag dinsdag reeds de twee kruispunten afsluiten maar zowel de gemeente als de bedrijven uit de TTS-zone voelden zich in snelheid gepakt door de ingreep en tekenden protest aan. Die was normaal pas gepland als de heraanleg van het kruispunt en de brug in de Hoogkamerstraat volledig afgewerkt waren. “En dat is nog niet gebeurd”, benadrukt Roland Van Gasse. “Er staan momenteel nog altijd werflichten op het kruispunt van de Hoogkamerstraat. Voor definitieve lichten is het wachten tot december dit jaar.”

De bedrijven uit de TTS-zone willen echter liefst dat er aan de situatie niks veranderd. Op 29 september is er een overlegvergadering met de gemeente.

“AWV is een zeer moeilijke gesprekspartner en heeft de wetgeving aan haar kant”, weet Van Gasse. “Om ons ongenoegen te uiten en onze eisen kracht bij te zetten, wordt nu een petitie gehouden. We vrezen namelijk een verkeersinfarct als alle verkeer van en naar TTS via de Hoogkamerstraat wordt gestuurd.

Alternatief voorstel

“De huidige kruising van de N16 met de Laagstraat is verre van ideaal”, stelt de voorzitter. “Maar waarom zo’n drastische ingreep als afsluiten? Wij hebben een alternatief voorstel. Er is voldoende ruimte voor de aanleg van een in- en uitvoegstrook om het kruispunt veiliger te maken.” De TTS Ondernemingsclub vreest dat de bedrijvenzone op termijn een afgesloten eiland wordt met slechts één in- en uitrit.

“Er wordt immers ook al gesproken over een vrachtwagensluis ter hoogte van de Laarstraat aan Eigenlo. We zitten hier echter wel met 300 bedrijven en 5.000 werknemers. Als de Hoogkamerstraat geblokkeerd wordt door een zwaar ongeval, zitten we vast. De paaltjes die men wil plaatsen aan de Laarstraat zijn immers enkel weg te nemen door hulpdiensten en ook de doorsteek voor auto’s via de Kleine Dweersstraat verdwijnt binnenkort.”

Boerenprotest

Ook tegen het afsluiten van de S.G. Boereboomstraat aan de overkant van de N16 klinkt veel kritiek, onder meer van de Bedrijfsgilde Wase-Scheldekant, een lokale structuur van Boerenbond die land- en tuinbouwers uit Kruibeke en Temse groepeert.

“Dit is een belangrijk knooppunt voor het landbouwverkeer”, kinkt het bij Anne-Marie Eeckhaudt van de Bedrijfsgilde Wase Scheldekant. “De gemeente Temse heeft weert het landbouwverkeer om veiligheidsredenen uit het centrum. Een groot deel volgt vandaag het traject Ruisstraat, S.G. Boereboomstraat en N16. Het landbouwverkeer verleggen naar het kruispunt van de Hoogkamerstraat zal tot meer onveilige situaties leiden en tot piekbelasting van dit kruispunt.” De Bedrijfsgilde stelt eventueel nog voor om met een tractorsluis te werken zodat het kruispunt enkel nog toegankelijk wordt voor het landbouwverkeer, maar niet meer voor het personenvervoer.”

Een gedachte over “Nog meer protest tegen afsluiten van zijstraten van de N16”

  1. Teken eens ernstig en praktisch plan voor dat alles.
    Laagstraat open laten met een uitrit vanaf N16, dat ontlast het kruispunt. Dito voor een oprit, simpel uit te voeren met de huidige technieken die men nu kent

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *