De maandelijkse zaterdagactie bracht Fietsersbond Temse op zaterdag 6 februari naar Eigenlo. Daar werd door de gemeente aanpassingen aangebracht aan de fragmentiefietspaden die daar onlangs gerealiseerd werden. De Fietsersbond bekeek of de ‘aangepaste’ of ‘aangepakte’ versmallingen deskundig gebeurd zijn.
“Het eerste dat opvalt is de verlenging van de fragmentfietspaden op sommige plaatsen”, stelt Jozef Van Breuseghem.
Volgens de Fietsersbond zal de dikkere asfaltlaag die aangebracht is onmiskenbaar een verbetering zijn voor fietsers.
“Zo kunnen minder plassen blijven staan als het regent. Maar wat is het nut van die verlengingen”, vraagt van Breuseghem zich af.
Om echt veiliger te zijn voor fietsers, zouden de fragmentfietspaden eigenlijk al moeten beginnen vóór de versmalling aan de overkant van de rijbaan, Je hebt dan als fietser geen gevaar te duchten van de tegemoetkomende auto’s, of je nu voorrang moet verlenen of niet. Maar dat is nergens aangepast. Nergens zijn de fragmentfietspaden in die richting voldoende verlengd. Naast elke rijbaanversmalling moeten fietsers nog altijd op de rijbaan rijden. Dat ‘fietspad’ wordt door onze gemeente Temse wel beschouwd als een verplichting voor fietsers, maar niet als een verbod voor automobilisten!
We blijven dus op onze honger zitten, en kunnen als fietser nog altijd niet op een veilige wijze, op een afgeschermd fietspad voorbij de rijbaanversmallingen aan de overkant rijden. Het zal inderdaad een afgeschermd fietspad moeten zijn, alweer met paaltjes bijvoorbeeld , om te beletten dat automobilisten het fietspad zouden gebruiken als uitwijkstrook”.
“Het is jammer het is dat er nog altijd geen echte, volwaardige fietspaden aangelegd zijn op Eigenlo”, oppert de Fietsersbond. “Al deze problemen met fietsers zouden dan gewoon niet bestaan. Maar Temse blijft ‘wachten‘ tot na de aanleg van de oostelijke tangent van Sint-Niklaas, omdat anders “al die vrachtwagens die fietspaden zouden kapot rijden”.