Aangepast verkeerslicht doet snelheidsduivels even stoppen bij overtreding
TIELRODE – De oversteekplaats in schoolomgeving van de Burgemeester Achiel Heymanstraat, aan het kruispunt met de Roomakkerwegel, is voortaan extra beveiligd met een ‘rode rem’. Dat is een verkeerslicht dat op rood slaat als de aankomende wagen de snelheidslimiet niet respecteert.
“Een kwart van de bestuurders in deze straat houdt zich niet aan de snelheidslimiet”, stelt schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA) Dat blijkt uit metingen van onze politie. Daarom beslisten we om hier deze extra veiligheidsmaatregel in te voeren. Het was dit systeem invoeren of extra controles en extra boetes uitschrijven.”
In mei werden de wegenwerken, om de verkeersveiligheid in de Burgemeester Achiel Heymanstraat en omgeving te verbeteren, afgerond.
“Recent werd er in de straat een rode rem geplaatst”, klinkt het bij de schepen. “Dit verkeerslicht is verbonden met snelheidscamera’s en sensoren die honderd meter voor het zebrapad geplaatst zijn.. Rijd je te snel? Dan krijgt de camera een signaal en
springt het verkeerslicht op rood.
Hoe werkt dit verkeerslicht (rode rem)?
“Als je te snel rijdt, krijg je een soort van ‘wachttijd’”, legt Truyman uit. “Je moet dus langer wachten aan het verkeerslicht waardoor sneller rijden op dat moment geen nut heeft. Het verkeerslicht past de duur van het rode licht aan de grootte van de snelheidsovertreding aan. Hoe harder je rijdt, hoe langer je rood licht krijgt.”
De ander zijde van de medaille is dat een wagen die, op dezelfde moment, uit de tegenovergestelde richting komt en die toch de snelheidslimiet respecteert ook rood krijgt, door de overtreding van de chauffeur aan de overzijde.
“Als Lokaal Bestuur blijven we inzetten op een verkeersveilige gemeente. Sensibiliseren van hardrijders hoort daarbij. Het nieuwe verkeerslicht laat hen letterlijk even stil staan bij hun rijgedrag”, geeft de schepen aan. “Even stil staan bij te hoge snelheid zorgt ervoor dat chauffeurs niet alleen in de directe omgeving van dit verkeerslicht beter op hun snelheid letten, maar dat tijdens hun ganse verdere traject doen. Zo dalen de snelheidsovertredingen in de omgeving.
Het verkeerslicht past zich ook aan aan de variabele zone 30 die geldt tijdens de schoolpiekmomenten. Zo zorgen we voor een veiligere schoolomgeving. Het verkeerslicht wordt voor vijftig procent gesubsidieerd door de Vlaamse overheid. In totaal is het een investering van 20 000 euro.
Bij de verkeerslichten op het kruispunt N16- Gasthuisstraat blijven veel auto’s lustig door het rood rijden(snellen) richting Sint-Niklaas.
Binnenkort de eerste doden bij de oversteekplaats voor voetgangers en fietsers richting Gasthuisstraat.Hopelijk ben ik het niet. Beste gemeentebestuur, kaart dit eens aan bij de provinciale dienst Oost- Vlaanderen.
Prima beslissing !!!
Ga eens kijken,ze rijden door rood,als ge niet te hard rijd springt het maar voor enkele seconden op rood ,gevaarlijk voor voet gangers,flitspaal was beter geweest,en de file zal groter worden,dit systeem past men toe in straten,niet op zo een drukke baan
Het idee en de toepassing lijken me zeer okay, het verkeersinzicht zal de verdere km d idd alert zijn. Een verkeerskussen en – of drempel vooraf lijken me ook aangewezen