TEMSE – De soms ongemakkelijke kasseien van de Kamiel Wautersstraat in Temse worden binnenkort vervangen door uitgewassen beton. De werken lopen van dinsdag 7 juni tot eind juli. Nadien wordt het dorpshart een fietszone.
“Gewassen beton is duurzaam en fietsvriendelijk, maar heeft ook een nadeel: het duurt drie à vier weken om uit te harden”
Schepen van Mobiliteit Lieve Truyman
Er waren al langer klachten over de Kamiel Wautersstraat”, aldus schepen voor Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA). “De kasseien zijn voor fietsers niet aangenaam, ze zorgen voor geluidsoverlast voor de buurtbewoners en de voegen die opnieuw gevuld werden komen steeds opnieuw los.”
Komende dinsdag 7 juni starten de werken. Oorspronkelijk zouden de werken vroeger van start gaan maar in samenspraak met koerscomité Wielerbelangen besliste men om de werken op te starten na de Sinksenkoers.
“Eerst pakken we de voetpaden aan, daarna volgt de rijbaan, waar gewassen beton komt. Dat heeft heel wat voordelen, het is bijvoorbeeld duurzaam en fietsvriendelijk, maar ook een nadeel: het duurt drie à vier weken om uit te harden. De werken lopen af begin juli, maar de uitharding duurt tot ongeveer 21 juli.”
Bodemverontreiniging
“Om een kwaliteitsvolle afwerking te kunnen garanderen, is het erg belangrijk dat de uithardingsperiode gerespecteerd wordt en er geen verkeer, de eerste dagen geldt dat zelfs voor voetgangers en fietsers, over het beton passeert. Gemotoriseerd verkeer moet dus tot zowat 21 juli plaatselijk omrijden, voetgangers en fietsers mogen wel al na enkele dagen op het nog uit te harden wegdek.”
Daardoor zal de Akkerstraat tijdelijk doodlopend worden maar men voorziet wel dat het verkeer vanuit de Akkerstraat via de Scheldestraat richting de Vlietdam, ter hoogte van bakkerij Bolsens, kan rijden.
“Ondanks de klachten liet de heraanleg even op zich wachten. De gemeente werkte aan een beeldkwaliteitsplan, dat duidelijk maakt hoe centrumstraten er na een heraanleg moeten uitzien, en na een melding van mogelijke bodemverontreiniging werd dat ook eerst onderzocht. Uiteindelijk werd er geen vervuiling gevonden.”
Na de werken wordt het verkeer in het dorpshart hertekend. De Markt, Kasteelstraat, Consciencestraat en de straten tussenin worden vanaf ongeveer eind Juli fietsstraten. “De snelheid is beperkt tot 30 kilometer per uur en fietsers mag je er niet voorbijsteken.”
Minder conflictbewegingen
De Markt zelf wordt volledig éénrichtingsverkeer. Vanin de Oeverstraat mogen automobilisten richting Dijkstraat of Wilfordkaa. In de Andere richting moet men vanuit de Dijkstraat of Wilfordkaai langs de zijde van de Gulden Cop rijden.
“Dat vermindert conflictbewegingen op de kruispunten, zoals op het kruispunt van de Oeverstraat, Markt en Kamiel Wauterstraat. In de Kamiel Wautersstraat blijft voor het gemak tweerichtingsverkeer mogelijk. Fietsers mogen op de Markt wel in beide richtingen fietsen, behalve aan het stuk tussen de Gulden Cop en de voormalige Bloemmolens. Daar mogen fietsers niet meer naar beneden rijden omdat de rijweg daar te smal is om een wagen en een fietsende tegenligger daar te laten kruisen.”
“Er zal ook meer autoverkeer zijn door het invoeren van de éénrichting op de Markt. Als fietsers dat wel doen is dat op eigen risico, maar de wegbeheerder verplicht ons om vanaf een bepaalde breedte van de rijweg geen fietsende tegenliggers toe te laten. Zoals dat trouwens ook in de Priester Poppestraat het geval is alhoewel sommige fietsers de geldende verbodsborden negeren.”
De fietser moet ook de regels volgen maar dat doen ze niet.