TEMSE – Het gemeentebestuur heeft plannen om op het volledige wegentraject rond de Markt éénrichtingsverkeer in te voeren. Tegelijkertijd zou men in de buurt ook een aantal fietsstraten willen realiseren.
Tijdens de gemeentelijke Commissie Ruimte werd door Mobiliteitsambtenaar Tonny Schelfhout uit de doeken gedaan wat de plannen zijn voor het verkeer op de Markt en omliggende straten.
Vanaf begin volgend jaar, waarschijnlijk vanaf maart, zouden de Markt, Wilfordkaai, Nijsstraat, Pr. Poppestraat, Veerstraat, Conciensestraat en Kasteelstraat omgevormd worden tot een fietszone. In al die straten krijgen fietsers voorrang en mogen ze door het autoverkeer niet ingehaald worden.
Bijna overal zullen fietsers ook in tegenovergestelde richting mogen rijden, uiteraard op het rijvak dat voor hen voorzien is. Weliswaar met enkele uitzonderingen.
Rijweg te smal
“Enkel op de Markt, langs de zijde van het gemeentehuis, tussen de Kasteelstraat en de verbinding met de Wilfordkaai, zullen fietsers niet meer tegen de richting van het verkeer in mogen rijden.
“Dit omdat dat de rijweg daar te smal is om een fiets comfortabel en vooral veilig naar beneden te laten rijden”, klinkt het.
Dit zal ook gelden voor de Veerstraat en de Priester Poppestraat. Momenteel is de circulatie in die straten ook al zo dat het voor fietsers daar verboden is om in de tegenovergestelde richting van het autoverkeer te rijden.
“Dit omdat die straten gewoonweg te smal zijn.”
Eénrichtingsverkeer Markt – kant Dijkstraat –
De Akkerstraat, Scheldestraat en Philemon Haumanstraat zullen wellicht geen deel uitmaken van de fietszone.
“De reden waarom die straten niet opgenomen zijn in het plan als fietsstraat is omdat het schepencollege beslist heeft dat die straten op termijn omgevormd worden als ‘Woonerf'”, stelt Schelfhout. “Dat is een betere regeling voor die straten omdat er geen voetpaden zijn en ze al volledig zijn ingericht als Woonerf. Omdat er ook al P-tegeltjes aangebracht zijn in de parkeerplaatsen. En de snelheid wordt daar, zoals de regels zijn in een Woonerf, dan ook naar 20 km. per uur gebracht. Hiervoor zal wel gewacht worden tot de herinrichting van de Kouterstraat gerealiseerd is.”
Naast het creëeren van een fietszone in de genoemde straten zijn er ook plannen om op de Markt tussen de Oeverstraat en de aansluiting met de Wilfordkaai éénrichtingsverkeer uit te rollen, in de richting van de Wilfordkaai.
Dit wil zeggen dat autobestuurders die uit de Dijkstraat (site De Zaat) komen en richting Oeverstraat willen rond moeten rijden langs de andere kant van de Markt. Ook bestuurders die van de Wilfordkaai komen zullen enkel nog rechtsaf mogen rijden en rond moeten rijden langs de Kamiel Wauterstraat, om richting Oeverstraat of Dijkstraat te rijden.
Tijdens de gemeentelijke Commissie Ruimte konden de gemeenteraadsleden hun mening geven over de plannen. Die opmerkingen worden verder bekeken door de Mobiliteitsdienst en zo kunnen de plannen eventueel aangepast worden.
dwz verkeer in Kamiel Wautersstraat blijft even druk…blijft in beide richtingen..ondanks dat deze straat te smal hiervoor is…veel auto’s rijden op de rand vh voetpad en veel fietsers rijden op het voetpad…