Ondanks zone 30 nog veel snelheidsduivels in woonwijk: “Veiligheid van onze kinderen gaat voor”

Kelly Beyens hoopt dat gemeente initiatief neemt om Prinsenlaan veiliger te maken

TEMSE – Kelly Beyens uit de Prinsenlaan, in de Hollebeekwijk, doet een oproep aan de gemeente. Onlangs werd er, in haar straat, net zoals in een groot deel van Temse centrum zone 30 ingevoerd. Maar sommige chauffeurs komen nog steeds tegen hoge snelheid door de straat gevlogen. “De veiligheid van onze kinderen is nog steeds niet gegarandeerd’, oppert Kelly. 

“Ik woon hier nu bijna zes jaar”, klinkt het bij Kelly. “En er zijn in al die tijd nog geen aanpassingen gebeurd om het hier veiliger en kindvriendelijk te maken. Een aantal andere straten in onze wijk zijn omgevormd tot woonerf. Maar in onze straat lijkt dat volgens de gemeente niet mogelijk te zijn. Ook Leslie Keymeulen uit de nabijgelegen Koning Leopoldlaan treed de verklaringen van haar vriendin bij. “Men rijdt soms rondjes tegen hoge snelheid langs de Prinsenlaan en de Koning Leopoldlaan”, oppert Leslie.

Tegen de richting in

“De Prinsenlaan ligt tussen twee speelpleintjes. Het is een éénrichtingsstraat en kinderen beseffen geen gevaar”, stellen de wijkbewoners. “Toch komt men er tegen hoge snelheid door gevlogen. Er zijn al ei zo na ongevallen gebeurd met fietsende kinderen door te hoge snelheid. Van angst stoppen de kinderen dan tussen de auto’s of op het voetpad. Het gebeurd ook dat chauffeurs, die geen zin hebben om rond te rijden, tegen de richting in de straat naar boven rijden.”

“Ik zoek iemand die mij kan helpen om een officiële aanvraag in te dienen om van onze straat een woonerf te maken”, stelt Kelly.

De snelheid in straten omgevormd tot woonerf is voor alle gebruikers beperkt tot 20 kilometer per uur. Voetgangers mogen er immers de volledige breedte van de openbare weg gebruiken. Bovendien is spelen er eveneens toegelaten op de openbare weg.

Zichtbaar maken van de zone 30

“Ik heb gebeld met de burgemeester en dit weer aangekaart”, aldus Kelly. “Men ging onderzoek doen en de politie zal het bekijken wat eventueel mogelijk is. Dit om eventueel extra signalisatie te plaatsen, en meer controle te doen op foutparkeerders en overdreven snelheid. Sommige chauffeurs nemen het inderdaad ook niet zo nauw met het parkeren in de aangebrachte vakken.”

Foutparkeerders

“Ook de signalisatie voor de zone 30 laat te wensen over”, klinkt het. “Enkel beneden aan de straat, als men vanuit de Krijgsbaan komt  staat een bord dat de zone 30 aanduid. Als men bijvoorbeeld vanuit de Kattebrug of de Koning Leopoldlaan komt, waar staat daar een aanduiding van de zone 30”, stelt Kelly zich de vraag. “Dat is het grote gevaar. Misschien moet men al eens beginnen met het zichtbaar maken van de zone 30 aan het begin van elke straat.”

“Zelfs agenten zeggen mij dat ze het niet meer duidelijk vinden en het in Temse een ramp is. In sommige straten enkele honderden meters 50 of 70 per uur dan plots 30 per uur en beetje verder opnieuw 50.”

“Ook het foutparkeren hier in de straat is dagelijkse kost”, stelt Kelly. “Men mag enkel in de vakken parkeren. De politie komt dan en vraagt om de wagens te verplaatsen maar dat gebeurd niet. Als de politie even later opnieuw passeert staan de auto’s er nog steeds. En rijden ze gewoon voorbij zonder te controleren of een boete uit te schrijven.”

“Sommige chauffeurs moeten gewoon even nadenken in de wagen en zich aanpassen dan waren al die regels niet nodig. Moeten we nu zelf echt actie ondernemen ??? Geen probleem, al moeten we heel de dag zelf buiten staan om zulke bestuurders effe aan te spreken. Onze kinderen en de veiligheid gaat voor.”

Kelly (r) en Leslie en de kinderen Caintlyn, Kjenta en Sanae.
“Hopelijk neemt de gemeente initiatief om het hier veiliger te maken.”

Een gedachte over “Ondanks zone 30 nog veel snelheidsduivels in woonwijk: “Veiligheid van onze kinderen gaat voor””

  1. Niet alleen in de Prinsenlaan snelheidsduivels, maar in gans Temse zie je ze racen. Blijkbaar hebben die schamele 30 km borden geen invloed op dat soort mensen , ook bij de lichten van de Gasthuisstraat – N16 rijden er nog heel veel autobestuurders door het rood richting St- Niklaas terwijl het al groen is voor de voetgangers komende van de Doornstraat naar de Gasthuisstraat, die sowieso al moeten rennen om veilig de overkant te geraken. Wanneer de eerste dodelijke verkeersslachtoffers???

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *