Schepen van Mobiliteit geeft tekst en uitleg over de aanleg van gevleugeld zebrapad in de Parklaan
TEMSE – De voorbije dagen was er heel wat kritiek op de aanleg van een gevleugeld zebrapad in de Parklaan. Volgens sommigen werd er een gevaarlijke situatie gecreëerd voor de fietsers. Wij vroegen schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA) meer tekst en uitleg.
“Het is sowieso verboden dat een gemotoriseerd voertuig op een zebrapad inhaalt” Schepen Lieve Truyman (N-VA)
“De Parklaan is zeer breed (9m10!). Door het verkeerseiland is de rijbaan versmald tot drie meter aan weerszijden, wat een positieve invloed heeft op de snelheid van het autoverkeer”, stelt de schepen. “Het is sowieso verboden dat een gemotoriseerd voertuig op een zebrapad inhaalt, de geleider zorgt er ook voor dat geen auto kan inhalen die stopt om voetgangers over te laten. De voetgangers hebben voorrang op het zebrapad.”
Er wijzigt niks aan de vorige situatie
“Dat vracht- en autoverkeer op het fietspad zou moeten rijden is niet correct, aangezien er geen fietspad aanwezig is, wel een fietssuggestiestrook, waar volgens de wettelijke verkeersregels gemotoriseerd verkeer gebruik van mag maken. In dat opzicht wijzigt er niets aan de vorige situatie, alleen dat ook hier het verkeerseiland ervoor zorgt dat men ter hoogte van het zebrapad achter de fietser moet blijven, zeker met grotere voertuigen, omdat er onvoldoende ruimte overblijft om een fietser veilig in te halen.”
Door de wegmarkeringen en de D1-borden op reflecterende zuilen is het witte verkeerseiland van ver zichtbaar. Er komen ook nog glasbolreflectoren, maar door de panne met de boor, konden die nog niet voorzien worden.”
Groter gevaar
“Het gevleugeld zebrapad verhoogt de zichtbaarheid, ook vanuit vrachtwagens, die vlak voor de cabine een dodehoek hebben. Doordat ze nu verderaf moeten stoppen van waar de voetgangers oversteken, blijven ze de voetgangers altijd zien. De voetgangers worden door de omegabeugels naar het midden geleid, zodat ze op de meest veilige plaats oversteken”, klinkt het.
“Volgens de Vlaamse Stichting Verkeerskunde is de problematiek van de dodehoek ter hoogte van schoolomgevingen sterker aanwezig dan op andere locaties vermits (kleine) kinderen zich minder bewust zijn van het gevaar”, stelt Truyman. “Bij zebrapaden kan een vrachtwagenbestuurder die te dicht bij het zebrapad is gestopt vaak niet goed zien of het zebrapad voor het voertuig al vrij is en het dus veilig is om door te rijden.”
“Aangezien er in de Parklaan veel vrachtwagens passeren, maakt het daar een uitgelezen locatie om een gevleugeld zebrapad te voorzien. Samen met onze diensten en lokale politie ben ik ervan overtuigd dat we een verbetering hebben aangebracht ten opzichte van de vorige situatie.”
Wat een wereldvreemde titel! Als fietser is er wel degelijk veel veranderd en het is er zeker niet veiliger op geworden. Was het geen beter idee geweest om van deze fietssuggestiestroken echte fietspaden te maken? Fietsers zin duidelijk ook vergeten in de tekening.