In de Kasteelstraat ook zone voor kortparkeren tijdens openingsuren van de winkels
TEMSE – Wie na 1 april in Temse centrum parkeert, zal vaker de parkeerschijf moeten leggen in plaats van dieper in de geldbuidel te tasten. Het bestuur ziet langparkeerders liever op de centrumparkings staan. in de winkelstraten zal men ook een systeem van kortparkeren invoeren.
Naast het nieuwe politiereglement heeft de gemeenteraad van maart ook de nieuwe parkeerretributies goedgekeurd. Meteen de laatste horde voor het parkeerplan dat op 1 april start.
De prijs aan parkeerautomaten wordt verdubbeld van 0,50 naar 1 euro per uur. Maar de betaalzone krimpt wel tot enkel het winkellint, zijnde de Kouterstraat en omgeving. Dit wil zeggen dat ongeveer de helft van de zone voor betalend parkeren verdwijnt en opgaat in schijfparkeren. Het gratis parkeren in de betaalzone gaat wel van vijftien naar dertig minuten.
De blauwe zone in het centrum wordt dus uitgebreid. Bijvoorbeeld op de Markt en de Kasteelstraat, nu nog betalend, geldt na 1 april de parkeerschijf.
“Bewoners van de blauwe en betalende zone kunnen een bewonerskaart aanvragen. De eerste is gratis, de tweede kost 150 euro. Langparkeerders kunnen gratis terecht in de centrumparkings zoals die aan het station en De Zaat, zegt schepen voor Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA). “Met dit nieuwe parkeerbeleid willen wij niet alleen tegemoetkomen aan de noden van de burgers, maar ook het gebruik van de centrumparkings stimuleren. Die liggen allemaal op 200 tot 300 meter wandelafstand van het centrum.”
Te duur
Wie zich niet aan de regels houdt, betaalt 30 euro, terwijl dat nu 20 euro is. Te duur, vindt Annemie Muyshondt (Vlaams Belang): “Als mensen per ongeluk hun schijf vergeten, moeten ze meteen 30 euro betalen.” Vlaams Belang had een amendement voorbereid om van 30 naar 15 euro te gaan. Daarop wou Tesamen ook een amendement indienen, voor 20 euro, maar dat ging niet door omdat raadsvoorzitter Geert Vandersickel (N-VA) vond dat Tesamen niet snel genoeg een duidelijk amendement kon verwoorden.
Uiteindelijk stemde enkel Vlaams Belang voor het eigen amendement: de meerderheid stemde tegen, Tesamen wilde liever het eigen amendement goedgekeurd zien, en Groen stemde ook tegen omdat een lage retributie leidt tot meer auto’s. Een redenering die schepen Truyman volgt. “Een lagere boete is geen sturend middel. Dan zeggen mensen: het is maar 15 euro, en ze blijven staan.”
In de winkelstraten zal men wel een systeem van gratis kortparkeren behouden. Dat zijn zogenaamde ‘Shop&go’ -plaatsen, tijdens de openingsuren van de winkels om de circulatie in deze straten te blijven garanderen.
Kortparkeren
“In de Kasteelstraat komt, tussen de Priester Poppestraat en de Veerstraat inderdaad een zone voor kort parkeren”, stelt schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA). “Daar zal men een half uur gratis kunnen parkeren om naar de winkel te gaan. De controle daarop gebeurd trouwens digitaal. Dit werkt met een soort sensoren. Als men langer dan een half uur op zo’n plaats geparkeerd staat krijgt de dienstdoende parkeerwachter een melding en kan men beboet worden.”
In de betalende zone komen ook nieuwe parkeerautomaten.
“Die parkeerautomaten zullen werken met nummerplaatherkenning”, klinkt het. “Men zal dus de nummerplaat van de wagen moeten invoeren. ( zoals in Sint-Niklaas red.) Dat systeem zorgt er ook voor dat men maar één keer een half uur gratis kan parkeren.”