Vanaf 1 april ook GAS-boetes voor verkeer en snelheid
TEMSE – Op de gemeenteraad van 1 maart keurde de gemeente Temse het nieuw intergemeentelijk politiereglement goed. Opvallend hierbij is de toevoeging van gemeentelijke administratieve sancties (GAS) voor verkeer (stilstaan en parkeren) en snelheid (snelheidsovertredingen 30 en 50 km/u).
“Zo kan de gemeente kort op de bal spelen bij fenomenen die zich voordoen in de gemeente” Politiecommissaris Katty De Bruyn
Tijdens de gemeenteraad van februari werd het nieuw intergemeentelijk politiereglement goedgekeurd waarin ook de aanpassingen van het GAS-reglement werden opgenomen. Het nieuwe politiereglement, dat in
gaat op 1 april 2021, is van toepassing voor de politiezone Temse-Kruibeke.
GAS-reglement
“Het nieuwe politiereglement zal dus ook van toepssing zijn in Kruibeke wat hiervoor niet het geval was”, schetst commissaris Katty De Bruyn. “Dat was niet makkelijk voor onze ploegen op de baan die rekening moesten houden dat in de ene gemeente alles kon en in de andere niks.”
“Een aantal overtredingen zijn nu ook in een GAS-reglement gestoken omdat de capaciteit van het Parket beperkt is”, aldus De Bruyn. “Zo kan de gemeente kort op de bal spelen bij fenomenen die zich voordoen in de gemeente.”
Tijdens de commissiezitting Algemeen Beleid van 24 februari werd een overzicht gegeven van de aanpassingen die werden doorgevoerd. Een belangrijke nieuwigheid in het reglement is de toevoeging van gemeentelijke administratieve sancties voor verkeer (stilstaan en parkeren) en snelheid (snelheidsovertredingen 30 en 50 km/u).
Centrum en dorpskernen leefbaarder
Hiermee maakt het gemeentebestuur werk van de vooropgestelde doelstellingen die in het meerjarenplan werden opgenomen, waarbij wordt ingezet op het bestrijden van kleine criminaliteit en overlast, zowel preventief als repressief. Concreet betekent dit dat de gemeente zelf hinderlijk en foutief stilstaan en parkeren kan bestraffen met een GAS-boete, alsook het bestraffen van snelheidsovertredingen.
Deze aanpassingen sluiten tevens aan bij de implementatie van de snelheidsregimes (zone 30 en 50) en het nieuwe parkeerbeleid die in het mobiliteitsplan in 2020 werden opgenomen. Een ambitieus plan waarmee de gemeente Temse haar centrum en de dorpskernen van de deelgemeenten de komende jaren leefbaarder en verkeersluwer wil maken.
“Bij de uitwerking van het parkeerbeleid werd rekening gehouden met de veelvuldige vragen en suggesties die we hebben gekregen van bewoners en handelaars.” aldus, schepen van mobiliteit Lieve Truyman (N-VA).
Opbrengsten voor verkeersveiligheid
De gemeente wil voluit inzetten op de veiligheid van haar inwoners en investeert daarom in een gloednieuw flitstoestel dat de politie in staat stelt om op eender welke locatie de snelheidsovertreders te vatten.
“Het oude toestel had beperkingen en kon niet worden ingezet op specifieke locaties, zoals bijvoorbeeld op de ventwegen naast de N41 in Elversele”, aldus commissaris De Bruyn.
N-VA fractieleider, Davy De Rijbel, benadrukte dat flitsacties op die locatie, alsook in de dorpskern van Elversele, dringend nodig zijn.
“Fietsers die gebruik maken van het tunneltje onder de N41, riskeren hun leven door de talrijke snelheidsduivels die over de ventwegen zoeven. Het wordt hoog tijd dat zo’n roekeloos rijgedrag aan banden wordt gelegd”, aldus het raadslid.
Vanaf het moment dat het nieuwe intergemeentelijk politiereglement in werking treedt, zullen de inkomsten van de GAS-boetes rechtstreeks kunnen worden ingezet voor de verkeersveiligheid van Temse.
Het volledige reglement kan men binnenkort checken op de websites van de gemeente en de politie.