Het gemeentelijk strooibeleid: De Cijfers
TEMSE – Naar aanleiding van de discussie over het strooien van zout door de gemeente bij winterse omstandigheden vroegen wij bij de gemeentelijke Technische Dienst info en cijfers op over de gevolgde strooimethode.
“De bewoners van doodlopende straten engageren zich voor het sneeuw en ijsvrij maken van de weg”
Luc Van Hul teamleider Technische Dienst
“Tijdens en buiten de werkuren, en in het weekend, beschikken wij over twee vrachtwagens met zoutstrooier ieder met een extra begeleider, één landbouwtractor met zoutstrooier, een smalspoortractor met sneeuwschuif en zoutstrooier en een lichte vracht bevoorrading strooizout voor de smalspoortractor”, stelt Luc Van Hul, teamleider van de Tecnische Dienst.
“Buiten en tijdens de werkuren kan ook beroep gedaan worden op een privé-aannemer met twee landbouwtractoren met sneeuwschuiven. Dit is enkel het geval bij hevige sneeuwval.”
“Bij extreme weersomstandigheden kunnen wij tijdens de werkuren ook een ploeg van zowat 25 personen van de Cluster Ruimte Operationele Diensten mee inzetten. Dit zijn werknemers van de Groen – en Milieudienst voor het manueel vrijmaken van de voetpaden en toegangen van openbare gebouwen, gebouwen openbaar nut, bushaltes en zebrapaden.”
De gewestwegen en de snelweg worden gestrooid in opdracht van Agentschap Wegen en Verkeer.
“Voor het hele grondgebied van groot-Temse hebben wij ongeveer 25 ton strooizout nodig per strooibeurt, bij extreme weersomstandigheden”, stelt Van Hul. “Normaal hebben we tussen de 200 en 300 ton strooizout op voorraad. Het verbruik van strooizout is trouwens minder bij de inzet van sneeuwschuiven.”
“Op moeilijk bereikbare plaatsen worden strooizout in zakken gelegd”, klinkt het. “De bewoners van doodlopende straten engageren zich voor het sneeuw en ijsvrij maken van de weg. Bevoorrading van de stock gebeurd via privé-firma, die op afroep het bestelde strooizout gaat ophalen.”