Familiezaak hoopt toch nog iets van de eindejaarsdrukte te kunnen meepikken
TEMSE – Maandag zijn de nieuwe coronaregels voor winkels ingegaan. Goed nieuws voor de tuincentra, want zij mogen open blijven. Al mag niet alles verkocht worden. Zo mogen planten en kaarsen wel langs de kassa passeren, maar (kerst)decoratie mag niet verkocht worden.
Voor veel tuincentra is het dan ook een klap die ze te verwerken krijgen. Ook bij tuincenter Van Buynder. “In deze periode is decoratie goed voor de helft van de omzet.”
Tuincenter Van Buynder in Temse is een echte familiezaak, gerund door het koppel Johan en Laurette, hun dochters Stephanie en Charlotte, en een tiental personeelsleden. Wie maandag door de zaak wandelde, zag dat de kerstdecoratie en andere interieurspullen waren afgespannen met wat touw, vastgebonden aan vogelhuisjes. “Pas zondagmiddag hebben we in het nieuws gehoord dat we geen decoratie mogen verkopen”, verklaart Johan.
Streep door de rekening
Het verbod is een ferme streep door de rekening van de zaak.
“Zeker in deze periode is decoratie goed voor zowat de helft van de omzet”, zegt Stephanie. Bij de vorige lockdown is de zaak maar tien dagen dicht geweest. “We mochten open omdat we ook dierenvoeding verkopen, en hebben toen, net zoals nu, de decoratie afgespannen. Maar in het voorjaar hebben we het uiteindelijk toch nog druk gehad door de plantenverkoop. Dat hebben we nu niet meer.”
“Er kroop ook heel veel tijd in de decoratieve opstelling van alle kerstartikelen, gaande van de grote rode kerstwagen tot de zowat dertig versierde kerstbomen. “We zijn hier al van in de zomer mee bezig, en net nu dat het klaar is, moeten we het afsluiten.”
Tuincentrum is al maanden bezig met kerstdecoratie uit te stallen, maar nu mag het niet verkocht worden: “Net nu alles klaar is, moeten we het afsluiten”
De kerstdecoratie blijft gewoon in de winkel staan, maar het mag niet verkocht worden.
“Het is te veel om weer af te breken, en we hebben niet de stockageruimte om alles op te slaan.” Het tuincentrum maakt wel gebruik van de mogelijkheid om een afhaalpunt op poten te zetten.
“Wij hebben geen webshop, maar onze Instagrampagina is wel populair. We willen nu elk artikel op Instagram plaatsen, zodat de mensen op die manier toch eens virtueel kunnen rondgaan en bestellen”, zegt Stephanie.
(Bron +foto’s: HN/Tom Nuytemans)