TEMSE – Klanten van taverne Kaai 22 in Temse kunnen voortaan per QR-code hun pintje en pasta bestellen. Dat moet in deze coronatijden het contact tussen klant en personeel verminderen.
Maar er zijn nog voordelen, zeggen de restaurantuitbaters. “Nu moet je niet meer wachten om te bestellen.”
Op alle tafels van Kaai 22 kleeft een sticker met een QR-code. Als klanten die scannen, verschijnt de menukaart, van waaruit ze rechtstreeks hun bestelling kunnen plaatsen. De bar en keuken gaan met die bestelling aan de slag, en een ober levert het gevraagde bestelling aan tafel. Dan komt het personeel pas voor het eerst met de klanten in contact.
Uitbaters Tony Nai en Lucy Dieleman kozen voor de QR-codes om hygiënische redenen.
“Zo hebben we minder direct contact met de klanten”, zegt Tony. “Maar het laat ons ook toe om minder personeel in te zetten. Ook voor de klanten is het een voordeel: als het terras in de zomer vol zit, kan het in normale omstandigheden wel even duren voor een garçon aan tafel komt. Nu moet je niet meer wachten. En wanneer een item niet meer beschikbaar is, kunnen wij dat heel eenvoudig van de kaart verwijderen.”
Technisch is het ook perfect mogelijk om via de smartphone te betalen.
“Maar dat doen wij niet”, zegt Lucy. “Wij kiezen er voor om toch nog contact met de klant te behouden. Als we afrekenen, vragen we of het gesmaakt heeft, en of er nog opmerkingen zijn.”
Klanten zonder smartphone
Klanten zonder smartphone blijven welkom, zij kunnen gewoon een ober aanspreken. Toch zijn Tony en Lucy van plan om ook na de corona-crisis de QR-codes te behouden. “We vinden het gewoon een makkelijk systeem”, zegt Tony.
Normaal zou Kaai 22 maandag al met de QR-codes gestart zijn. De levering liep echter vertraging op, doordat de firma Tills, die het systeem kwam installeren, nog enkele tests wou doen. Toch blikt Tony tevreden terug op de eerste week.
“We zijn beter heropgestart dan verwacht. 90 procent van onze bezoekers waren vaste klanten, dat deed wel deugd.” (Bron: HN- Tom Nuytemans)