TEMSE – Tijdens de gemeenteraad van mei kaartte oppositieraadslid Liesbet Verest (Groen) de nood aan voor extra oversteekplaatsen al dan niet met extra signalisatie. Dit omdat tijdens deze crisistijd er ook in Temse toenemend voet – en fietsverkeer was en is.
“Het is voor fietsers en voetgangers soms een echt huzarenstukje om veilig te kunnen oversteken”, stelde Liesbet Verest. “Oversteekplaatsen en extra signalisatie helpen om autobestuurders attent te maken op zwakke weggebruikers.
Ook in Temse is er een sterk toenemend voet- en fietsverkeer.
Extra signalisatie
“Eén van de positieve kanten van de voorbije crisisperiode is dat veel inwoners de eigen streek hebben verkend en/of (her)ontdekt”, aldus Verest. “We merken dan ook dat er meer nood is aan oversteekplaatsen, al dan niet met extra signalisatie of andere verkeersremmende maatregelen. We vragen daarom aan het bestuur om die punten in kaart te brengen en de nodige aanpassingen te doen. Burgerparticipatie indachtig kunnen uiteraard de inwoners zelf ook ingeschakeld worden. Door bijvoorbeeld een oproep te lanceren kunnen alle opmerkingen in kaart worden gebracht en kan er gestructureerd en efficiënt controle ter plekke worden gedaan. Extra signalisatie dient ook
effectief een meerwaarde te zijn en hoeft geen grote hap uit het budget te betekenen.”
“Eén van de heikele punten in de gemeente is de Dijkstraat waar het een chaotisch samenkomen is van fietsers en voetgangers uit alle richtingen”, klinkt het. Bovendien is het oppassen voor het autoverkeer. Duidelijke signalisatie ontbreekt daar. Ook een oversteekplaats zou wat meer structuur brengen.”
“Verder zijn er nog heel wat andere gevaarlijke punten waar een oversteekplaats zou mogen zoals de Hoogkamerstraat ter hoogte van Grote Dweerstraat, in de Smestraat ter hoogte van voetwegel 47 en in de Doornstraat aan het kruispunt van voetwegel 52 met de Sweigers-Zuidstraat.”
Voetganger op de rijbaan
“De bedoeling van een zebrapad is om de voetganger zo veilig mogelijk te laten oversteken en er moet ook een groot gezichtsveld zijn”, antwoordde schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA).
“Dit wil zeggen dat de voetganger het autoverkeer goed ziet aankomen maar ook dat een automobilist duidelijk ziet dat men op die bepaalde plaats een voetganger op de rijbaan kan verwachten. Enkel het schilderen van een zebrapad is niet voldoende. Een voetganger is in zijn recht als hij op een zebrapad oversteekt, dus moet dit ook op een correcte manier aangelegd worden. Trouwens de rechten van een voetganger en een fietser zijn verschillend. Als een fietsers aan een zebrapad komt moet die afstappen om het zebrapad over te steken.”
Alle locaties niet geschikt
“Een fietsers heeft bijvoorbeeld geen voorrang op een fietsoversteekplaats terwijl een voetganger wel voorrang heeft op een zebrapad. Dat is gewoon de wetgeving.
“De voorstellen gaan we zeker bespreken tijdens de verkeerscel samen met de politie”, stelde Lieve Truyman. “Suggesties zijn steeds welkom maar het zijn onze diensten die samen met de politie, met de nodige expertise en kennis van zaken alles gaat bekijken. Maar alle locaties zijn niet allemaal geschikt om een oversteekplaats aan te leggen.”