TEMSE – Nog dit jaar komen er in Temse drie publieke laadpalen voor elektrische wagens bij. Dat brengt het totaal voorlopig op tien. Sommige palen kwamen er op vraag van de inwoners zelf.
“Mensen met een elektrische wagen die geen oprit of garage hebben, en die binnen een straal van 500 meter geen laadpaal vinden, kunnen een aanvraag voor een paal indienen”
Lieve Truyman, schepen van Mobiliteit
“In opdracht van de Vlaamse overheid moeten we op ons grondgebied voldoende laadpalen voor elektrische voertuigen installeren”, zegt schepen voor Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA). “Vlaanderen heeft bepaald dat er in Temse tegen eind 2020 minstens tien zulke palen moeten staan. Eind 2017 hebben we onze eerste paal geïnstalleerd aan de Oeverstraat, aan de bibliotheek. Vandaag zijn er zeven in gebruik.”
Dit jaar komen er nog drie laadpalen bij: in Steendorp aan de Oeverdam, in Tielrode aan de Burgemeester Heymanstraat, en in Temse aan De Zaat. Aan een laadpaal kunnen twee auto’s opladen.
Hoewel er nog geen files staan aan de oplaadpunten, noteert de gemeente wel een stijgende belangstelling. “De laadpaal aan de Oeverstraat telde in het eerste jaar 35 gebruikers. Vorig jaar waren dat er al 62”, zegt schepen Truyman.
Openbare laadpalen zoals die aan de bibliotheek worden sowieso maar beperkt gebruikt. Uit studies blijkt dat zo’n zeventig procent van de laadbeurten aan de privéwoning gebeuren. De overige dertig procent vindt vooral plaats aan bedrijven.
Opladen tegen betaling
Laadpaaloperator Allego staat in voor de levering, plaatsing en uitbating van de laadpalen. Ook Fluvius werkt eraan mee: de netbeheerder installeert immers ook laadpalen op vraag van inwoners. Die installatie gebeurt volledig gratis, maar opladen gebeurt net zoals bij de publieke laadpalen tegen betaling.
“Mensen met een elektrische wagen die geen oprit of garage hebben, en die binnen een straal van vijfhonderd meter geen publieke laadpaal vinden, kunnen een aanvraag voor een paal indienen”, zegt de schepen nog. “Bijvoorbeeld de laadpalen in de Vroonhoflaan en de Narcissenlaan kwamen er op vraag van bewoners.” (Bron: HN/Tom Nuytemans)