Christoph krijgt reis niet terugbetaald ondanks kankerdiagnose: “Ik had moeten weten dat ik kanker had. Want ik had een klein hoestje”

TUI gaat dossier opnieuw bekijken

TEMSE – Christoph Van Bockhaven (39) uit Temse is verontwaardigd dat reisbureau TUI zijn geannuleerde reis niet volledig wil terugbetalen. Omdat bij Christoph na de boeking lymfeklierkanker werd vastgesteld, gelooft hij recht te hebben op een volledige terugbetaling. Maar de geneesheer van TUI meent dat er al eerder symptomen waren. Zo had Christoph bij het boeken wel al last van een kuchje.

“In juni hebben we een reis naar Kaapverdië geboekt”, zegt Christoph. “Ik voelde mij toen niet 100 procent: ik was vermoeid, had minder uithouding en een klein hoestje. Eerst dachten we aan corona, dan hooikoorts. Omdat het bleef duren, ging ik naar een longarts. Die vond een gezwel, en op 20 juli viel de diagnose dat ik lymfeklierkanker had.”

De reis was voor december, maar omdat Christophe dan een chemokuur moest volgen, zouden ze niet op reis kunnen vertrekken.

“Volgens de annuleringsverzekering hadden we recht op volledige terugbetaling als een ziekte werd ontdekt na de boeking, maar in december kreeg ik slechts 75 procent van het bedrag teruggestort”, vertelt de Temsenaar. “De pneumoloog had in zijn verslag geschreven dat ik zes à zeven weken vooraf last had van een hoestje. De controlearts van TUI interpreteerde dat alsof ik bij boeking had moeten weten dat ik kanker had. Maar dat vind ik niet rechtvaardig. Geen enkele dokter dacht toen aan kanker. En waarom zou ik een reis plannen als ik wist dat ik ziek was?”

Voucher

Christoph hoopt gewoon het volledige bedrag terug te krijgen. TUI stelde voor om de resterende 25 procent, een kleine 1.000 euro, terug te geven als een voucher.

“Maar dat moet ik voor september boeken. In maart ga ik op controle en de dokters zijn hoopvol, maar ik kan altijd hervallen”, zegt hij. “Dan moet ik weer annuleren.”

“Dit hele verhaal berust volgens mij op een verschillende interpretatie van het attest”, reageert Piet Demeyere, woordvoerder van TUI. “Onze geneesheer heeft dat attest bekeken en besloten dat de man recht heeft op 75 procent terugbetaling, al ken ik de details natuurlijk ook niet: ik ben niet medisch geschoold.”

Toch is voor TUI het dossier nog niet afgesloten. De geneesheer gaat het dossier opnieuw bekijken. Als blijkt dat de klachten niet symptomatisch zijn, kan TUI nog haar standpunt wijzigen. (Bron: HN/Tom Nuytemans)

“Waarom zou ik een reis plannen als ik wist dat ik ziek was?”, vraagt Christoph zich af. — © tns

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *