TEMSE – Maar liefst 50 bewoners dienden een bezwaar in tegen de plannen voor het afsluiten van de SG Boereboomstraat en de Laagstraat. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) wil de wegen afsluiten voor de verkeersveiligheid nu het kruispunt N16-Hoogkamerstraat heraangelegd wordt. Ook het schepencollege gaf een negatief advies.
“Door de sluiting moeten bewoners rondrijden en wordt het elders in de gemeente drukker” Buurtbewoner Geert Vandersickel
Terwijl Temse en Sint-Niklaas al bezig zijn aan de herinrichting van de Hoogkamerstraat, plant het AWV vanaf deze zomer een vernieuwing van het kruispunt met de N16. Daarvoor wil het agentschap de nabijgelegen Secretaris-Generaal Boereboomstraat en de Laagstraat niet meer toegankelijk maken vanop de gewestweg. De afslaande wagens zouden het verkeer hinderen, vindt het agentschap. Beide straten missen in- en uitvoegstroken. Op de N16 mogen voertuigen 90 kilometer per uur mogen rijden.
Blind
Maar verschillende Temsenaren zijn niet blij met die afsluitingen, zegt Geert Vandersickel in hun naam. De N-VA-politicus, die een bezwaarschrift indiende, benadrukt dat hij bij dit dossier betrokken is als buurtbewoner en zaakvoerder van een bedrijf in de onmiddellijke omgeving, en niet vanuit zijn politieke functie.
“We begrijpen dat AWV zo veel mogelijk aftakkingen aan de N16 wil vermijden omdat die potentieel gevaarlijk zijn”, zegt Vandersickel. “Maar ze mogen ook niet halsstarrig blind zijn voor de realiteit.”
“De Laagstraat is een zeer goede extra ontsluiting van de TTS-zone, waardoor het kruispunt Hoogkamerstraat ontlast wordt”, vindt Vandersickel. “Er is voldoende plaats om dat punt veilig te heraanleggen. Waarom dan afsluiten?”
De SG Boereboomstraat functioneert dan weer als ontsluitingsweg voor achterliggende straten, klinkt het. “Dank zij deze verbinding naar de N16 wordt een groot deel van Tielrode ontsloten. De bewoners van de zogenaamde ‘bovenhoek’, maar ook vanuit andere straten zoals de Ruisstraat, Kerkstraat, Hofstraat en de Hogenakkerstraat, maken gebruik van deze ontsluiting voor verkeer vanuit St-Niklaas (N16 afrijden) en richting Bornem en verder (N16 oprijden). Zelfs voor verkeer naar Temse Centrum wordt de N16 vaak gebruikt. Door de sluiting moeten bewoners rondrijden en wordt het elders in de gemeente drukker. Ook hier zou er ruimte zijn voor een op- en afrit.”
“Voor de chauffeurs in kwestie is dit geen leuk vooruitzicht (extra km, extra tijd, …), maar het zal nog minder leuk zijn voor de bewoners van de alternatieve route, die al dit extra verkeer moeten ‘verteren’.”
Heel dit verhaal herhaalt zich nogmaals in de omgekeerde richting bij het terug naar Tielrode gaan.
Strop
“AWV doet zelf een voorstel voor ontsluiting via de Ruistraat-Schrijnstraat-Smesstraat-benzinestation en dan omdraaien in de Hoogkamerstraat ter hoogte van de bypass richting Bornem.”
“Deze straten zijn te smal en lenen er zich niet toe en zelfs met uitgebreide aanpassingswerken aan deze straten loopt alles nog strop op de aantakking aan de Hoogkamerstraat ter hoogte van het benzinestation en het omdraaien in de Hoogkamerstraat. Dit voorstel brengt de vlotte verkeersafhandeling van het kruispunt zelf in gevaar.”
“In de SGB-straat is langsheen de weg een officiële vrachtwagenparking aanwezig die goed gebruikt wordt. Bij het afsluiten van de SGB-straat zal deze de facto ook verdwijnen omdat het onmogelijk is om met een vrachtwagen om te draaien in deze straat.”
Tegen de plannen voor de Laagstraat werden 14 bezwaarschriften ingestuurd. Voor de afsluiting van de SG Boereboomstraat kwamen 36 bezwaren binnen.
Schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA) sluit zich bij de kritiek aan.
“Het afsluiten van de twee kruispunten gaat in tegen de principes van ons nieuwe mobiliteitsplan”, stelt ze. “De extra verkeersstromen zullen immers vooral het centrum van onze gemeente belasten. We willen daar net het omgekeerde bereiken. Daarom hebben we met het college negatief advies gegeven.”
Hadden ze bij de ontwikkeling van de Zaat ivm bewoning en KMO zone wat meer nagedacht wat voor een toenamen van verkeer dit met zich meebrengt waren nu de problemen er niet iemand die niet in de Ruisstraat of Smesstraat woont die kunnen er niet over mee praten,want in feite hebben ze een dorp in de gemeente Temse gecrieert met alle gevolgen die er nu zijn,en als degene die die straten gebruiken zich meer aan de opgegeven snelheid zouden houden het zou voor iedereen menselijker zijn,want de ruisstraat is momenteel meer een snelweg dan een landelijke straat,