TEMSE – Het project om het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de N16 veiliger te maken omvat enkele wijzigingen aan gemeentewegen echter zonder dat de rooilijn wijzigt. Zo zullen de Laagstraat en de SG Boereboomstraat afgesloten worden van de N16.
De N16 is als een primaire weg type I opgenomen in het gewestplan. De weg vervult deze functie al jaren via een indeling van 2×2 rijstroken, gescheiden door een middenberm en met een snelheidsregime van 90 kilometer per uur.
De ontwerprichtlijnen van dit type weg voorzien dat er geen onbeveiligde kruisingen of aantakkingen zijn op deze weg. In het verleden zijn er echter een aantal van deze aantakkingen blijven bestaan.
Zo is er de SG Boerenboomstraat die aansluit op de richting Bornem en de Laagstraat die aantakt op de richting Sint-Niklaas. Zo lang de intensiteiten op de N16 beperkt bleven, waren deze aantakkingen bruikbaar, maar dat punt zijn we al even voorbij. Momenteel zijn dit twee onveilige aantakkingen.
SG Boerenboomstraat
Deze aantakking zorgt voor een onveilige invoegbeweging tussen de aantakking E17 en het kruispunt N16. Ze wordt gebruikt voor oprijdend verkeer dat vanuit Temse de Hoogkamerstraat mijdt omwille van de doorstromingsproblemen. Het gaat dus voor een groot deel om sluipverkeer.
Door de aanpassingen aan het kruispunt N16/Hoogkamerstraat zal de doorstroming in de Hoogkamerstraat zelf in belangrijke mate verbeteren, zodat we dit sluipverkeer en deze aantakking kunnen supprimeren. Deze aantakking wordt in dit project dus afgesloten van de N16.
Ter hoogte van deze knip wordt de verharding van de SG Boereboomstraat opgebroken, de fietspaden worden in asfalt doorgetrokken, de resterende zone wordt berm. De uitvoering hiervan zal pas op het einde van de werken gebeuren
Laagstraat
Deze aantakking wordt voornamelijk gebruikt door in- en uitrijdend verkeer naar TTS. Het inrijdende verkeer moet gezien de korte bochtstraal, enorm vertragen op N16 om te kunnen inrijden. Dit leidt tot gevaarlijke rembewegingen op de eerste rijstrook van N16.
Het uitrijdend verkeer is vaak langzamer optrekkend vrachtverkeer, wat eveneens zeer storend werkt en tot rembewegingen leidt op de eerste rijstrook van de N16. Aangezien de doorstroming voor het verkeer op het kruispunt N15/Hoogkamerstraat in belangrijke mate verbeterd zal worden, kan ook deze gevaarlijke aantakking afgesloten worden.
De hulpdiensten zullen wel nog steeds de mogelijkheid hebben om via deze tak TTS in te rijden. De knip zal gematerialiseerd worden met behulp van betongrasdallen. De fietspaden worden doorgetrokken in asfalt voor het comfort van de fietsers. De uitvoering hiervan zal pas op het einde van de werken gebeuren.
Lees ook: “Kruispunt hoogkamerstraat/N16 krijgt conflictvrije verkeerslichtenregeling”
Ik ben hier absoluut niet blij mee
door de Zaat zoveel te bevolken en dan nog een KMO zone bij te ontwikkelen niet denkende dat er maar een paar straten zijn om het verkeer te verwerken is de grote schuldige het gemeente bestuur zelf die de verkeersstroom op gang heeft gebracht met het bijkomende lawaai en snelheden die het resultaat zijn,en de last is alleen maar voor de mensen die in den beginne voor deze landelijke straat gekozen hebben,en wie het niet wilt geloven kom dan maar eens luisteren en tellen,hoe veel auto’s,vrachtwagens,en camionetten met aanhangwagen er door de Ruisstraat en Smesstraat vliegen
Waarom deze weg sluiten? Dit is juist DE kortste weg van de autostrade of sint niklaas naar Tielrode. Anders gaat het allemaal extra verkeer geven in het centrum van Temse.
Welk argument overtreft hier?
Beste als je in één van de straten zou wonen zal je pas beseffen hoeveel verkeer dit meebrengt sinds de Zaat zo dicht bevolkt is geworden en je zegt het zelf het is inderdaad de SNELSTE weg maar de bewoners hebben de last omdat bijna iedereen er te snel door vliegt
Geachte Schepen,
Vanuit de Smesstraat het kruispunt oprijden lijkt nog moeilijker te worden.
Of heb ik het verkeerd voor.
Groeten,
Herwig Verbraecken
Een industrieterrein met 1 in uitrit is verboden en ook totaal onmogelijk we hebben als temse een van de best gelokaliseerde industrie zone maar door deze ingreep komt dit totaal verkeerd over en gaan we van een transit tijd van Max 10 m in of uit naar een 30 m wie gaat dit betalen en de file zal tot aan interbeton en tot aan E 17 staan !!
Het wordt tijd dat mensen van de praktijk hierbij tenminste geraadpleegd worden!!
Toch wel raar dat Cordeel vroeger perfect gelegen was dicht tegen elke op en afrit van snelwegen en rijkswegen zich verplaatst heeft naar het centrum van Temse ik vraag mij af of dit gedaan is om tijd te winnen
Straten afsluiten voor veilig te fietsen ,ik weet niet .ik heb al merdere malen gebeld dat het levensgevaarlijk is op de fietspaden ,niet door de 2 straten maar wel door smalle grasstrook tussen rijbaan en fietspad 40 cm en zonder verlichting tussen hoogkamerstraat en het volgend kruispunt richting st niklaas ook vanaf temse brug naar bornem .effe een bestuurder verstrooid en van de rijbaan afwijken ,mag er niet aan denken .steek jullie geld in verlichting en beschermende afsluiting tussen rijbaan en fietspad .ik rijd daar elke dag als het donker is met harkloppingen ,er zijn mensen die alleen een fiets hebben om te gaan werken en willen niet verongelukken door gierigheid moboliteit