Vier trajectcontroles moeten verkeersveiligheid vergroten

Op twee locaties zal ook gecontroleerd worden op het tonnageverbod

TEMSE – De voorbije weken werden op vier verschillende locaties in groot-Temse voorbereidingen voor de geplande trajectcontroles gerealiseerd. De camera’s zijn geplaatst en zullen dit voorjaar operationeel zijn. “We zetten hiermee in op verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid”, stelt schepen van mobiliteit Lieve Truyman (N-VA).

Voor de implementatie van de trajectcontroles besloot de gemeente in zee te gaan met TaaS. Dat is een consortium dat bestaat uit twee softwarebedrijven en het verkeersbedrijf Trafiroad.

“TaaS zal instaan voor de studie, installatie en de ijking van de camera’s. Het consortium zal daarvoor per overtreding 24 euro ontvangen”, legt schepen Truyman uit. “Het resterende bedrag van de boete gaat naar het gemeentebestuur, dat kan oplopen tot 139 euro. Het geld zal worden ingeschakeld voor de creatie van verkeersveilige infrastructuur in de gemeente.”

Vier locaties

Binnenkort is het dus voor bestuurders op vier locaties in Temse opletten geblazen. Aan de Dorpstraat in Elversele, de Haasdonksesteenweg in Velle, de Legen Heirweg-Cauwerburg en de Hoogkamerstraat in Temse werden ondertussen de camera’s geïnstalleerd.

“Deze locaties werden uitgekozen na gesprekken met politie, de dienst mobiliteit en burgers die melding maakten van ongepast rijgedrag in hun straat”, zegt de schepen. Voorlopig zijn de camera’s nog niet operationeel. De huidige planning voorziet dat trajectcontroles operationeel kunnen zijn in het voorjaar van 2024. (lees verder onder de foto)

De trajectcontroles worden komend voorjaar operationeel
© pvs

De camera’s in Elversele en de Velle zullen niet enkel letten op overdreven snelheid, ze controleren ook vrachtwagen die zich niet aan de toegelaten tonnage houden.

“Er is veel vrachtverkeer die deze routes als sluipweg gebruiken om files op de nabijgelegen gewestwegen te mijden”, zegt Truyman. “De vier locaties komen allemaal tegelijkertijd actief. Vanuit de gemeenteraad was al vraag naar extra locaties, maar hier gaan we nog niet op in. Eerst deze activeren en evalueren voordat er andere worden ingevoerd.”

“Mentaliteitswijziging”

Met de implementatie van de trajectcontroles wil de schepen meer verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid creëren. “Op sommige plaatsen kan je niet verder gaan met snelheidsremmende maatregelen zoals verkeersborden en verkeersdrempels. Met een trajectcontrole wordt de snelheid op een langere afstand gecontroleerd”, zegt de schepen. “Hopelijk kunnen we hiermee een mentaliteitswijziging bij de burgers realiseren en de ongevallen tot een minimum beperken.” (Bron: HN/Pieter Van Hecke)

n de Gentstraat in Tielrode werden de camera’s al geïnstalleerd. — © pvs

7 gedachtes over “Vier trajectcontroles moeten verkeersveiligheid vergroten”

  1. Truyman zet in op verkeersleefbaarheid.
    Ze keurde de nieuwe regeling van de Lijn mee goed, zodat er slechts 3 bussen op de lijn 931 per dag rijden. Deze lijn was de ganse dag goed bezet met passagiers. Resultaat: meer auto’s op de baan en minder verkeersleefbaarhed.

  2. Dat is allemaal goed maar ze zullen ook eens wat meer moeten controleren in de rozenlaan en de azalealaan dat is soms een reesbaan en denk dat ze beter hier enkele richting in voeren nu gebruiken ze die nog als spuipweg voor niet de lichten moeten staan aan de hoogkamerstraat en wat er dan in de azalealaan nog eens op het voetpad geparkeerd staat

  3. Oncontroleerbare praktijken van een ’geijkte’ firma die hiermee, in naam van verkeersveiligheid, zichzelf verrijken en ’verantwoordelijkheid opnemen’ in plaats van de overheid. Meer blauw op straat weet je nog? Amai sech, formidabel bezig, geweldig.

  4. Waar men sterk mee bezig is het verplaatsen van de problemen naar de buitenkant van het centrum en het weg jagen van de middenstand. Eigen belang eerst

    1. Klopt als een bus.
      Het verkeer wordt uit de centra geweerd, met als gevolg dat de kleine boerenstraatjes alle verkeer te slikken krijgen. Kijk maar naar de Bovenhoek in Tielrode en Elversele : daar wordt soms gevlamd dat het geen aard heeft … er is daar immers toch geen controle. Fietsers riskeren daar alle dagen hun leven.

  5. Luc
    Wat voor klink klare onzin word hier opgegeven als reden, als je het mag geloven houwden ze in elke straat in Temse auto koers, is het niet zo dat de mensen die er wonen de auto’s gewoon weg willen zodat ze niet meer gestoord worden als ze fietsen of wandelen, hoeveel ongelukken gebeuren er op de gekozen punten per jaar, en wat is de oorzaak, overdreven snelheid geef dan een extra zware boete aan de veroorzaker maar niet aan iemand die 5km te hard rijd, haal uw kop uit het zant en bestraf de zware overtreders direct, door politie in de straat op deze punten, want wat ge doet werk tot ze de camera’s weten hangen, daarna moeten ze harder rijden voor de verloren tijd in te halen

  6. Trajectcontroles in de Dorpstraat en Legen Heirweg in Elversele met geparkeerde wagens op de rijbaan? Gaat men in deze straten een algemeen parkeerverbod uitvaardigen? Een trajectcontrole werkt alleen als de rijbaan vrij is!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *