Tegenstanders maken dankbaar gebruik van openbaar onderzoek om bezwaar aan te tekenen
TEMSE – Het actiecomité Scheepsbouwers en hun kraan heeft maandag een petitie met 1.850 handtekeningen aan het schepencollege van Temse overhandigd om aan te tonen dat veel mensen de Boelwerfkraan willen behouden.
Momenteel loopt een openbaar onderzoek rond de declassering van het monument. Ook erfgoedvereniging Op Stoapel heeft bezwaar aangetekend.
Het openbaar onderzoek loopt nog tot 8 december, daarna beslist Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele (N-VA) of de kraan zijn status als monument definitief verliest. De vraag tot declassering kwam van het gemeentebestuur, dat als eigenaar minstens een miljoen euro in de restauratie zou moeten steken. Scheepsbouwers en hun kraan, een comité van linkse oppositiepartijen en de drie vakbonden, overhandigde maandag de handtekeningen tegen declassering aan het schepencollege op AC De Zaat om aan te tonen dat er een groot draagvlak is voor het behoud.
“De kraan móet blijven”, zegt Magda De Meyer van het comité, niet onder de indruk van het kostenargument. “De gemeente lijkt te vergeten dat ze op 60 procent Vlaamse subsidie kan rekenen. Als de kraan wordt gedeclasseerd, is er 600.000 euro subsidie weg.” Het comité roept iedereen op bezwaarschriften in te dienen.
Ook ex-Boelwerknemers waren aanwezig bij de overhandiging.
“Dit doet pijn aan het hart”, zegt de voormalige scheepsbouwer Danny Pauwels. . “De Boelwerf heeft Temse veel welvaart geschonken. De kraan moet blijven als een stil monument aan de mensen die er gewerkt hebben.”
Burgemeester Luc De Ryck (CD&V) liet eerder weten dat voor hem persoonlijk de kraan mag blijven en dat de declassering de restauratie goedkoper, omdat er dan veel minder strikte regels gelden. Maar voor Danny is dat te vaag. “Hij kan wel zeggen dat de kraan na een likje verf blijft staan, maar waar is de garantie?”
Gemeente wacht af
Ook erfgoedvereniging Op Stoapel besliste dit weekend bezwaar aan te tekenen.
“De erfgoedargumenten die destijds werden ingediend voor de goedkeuring van de klassering blijven geldig”, meent de De Raad van Bestuur. Volgens Op Stoapel is de kraan een toeristische meerwaarde en de perfecte locatie voor een bezoekerspaviljoen/Boelwerfmuseum, een piste die ook het actiecomité genegen is. “De immateriële erfgoedwaarde overstijgt de materiële renovatiekost”, aldus Op Stoapel.
Maandag sprak burgemeester De Ryck zich alvast niet uit over de toekomst van de kraan. “Het schepencollege neemt voorlopig geen standpunt in en wacht af wat er gebeurt”, zei hij. “Maar ik heb veel sympathie voor dit initiatief.” Over de financiering bleef hij eveneens op de vlakte. “Wij hebben al verschillende pistes onderzocht, maar het is te vroeg om daar iets over te zeggen.”
(bron + foto’s: HN/Tom Nuytemans)
als iedereen die getekend heeft 3000€ stort en iedereen die ooit een pot verf van boelwerf meegedaan heeft naar huis terugbrengt dan kan die kraan 7 keer geschilderd worden maar ik wil niet betalen voor een hoop vergane glorie