Nadat bijna twee jaar geleden de bib van Temse de filialen in de deelgemeenten sloot breidt men de dienstverlening uit met een bib-aan-huis-dienst.
“We kregen eerder al de vraag van enkele mensen die minder mobiel zijn of er geen mogelijkheid was om materialen van de bib aan huis te laten afleveren”, aldus schepen van Cultuur Lieve Truyman (N-VA).
“Met de sluiting van de uitleenposten in de deelgemeenten zijn we de werking van de bib voor een groot stuk gaan herbekijken. Daarom heeft het gemeentebestuur beslist om in te gaan op de vraag en een bib-aan-huis-dienst op te starten.
“Het is een dienst voor mensen die minder mobiel zijn of langdurig ziek zijn en zich niet kunnen verplaatsen. De aanvrager krijgt een bibmedewerker over de vloer voor een kennismakingsgesprek waarin men polst naar de interesses van de lezer. Nadien wordt de klant bediend door een vaste medewerker van de bib.
Lydia Verhelst uit Elversele is de eerste bib-aan-huis-klant.
“Omdat ik zelf niet beschik over een wagen en ik met het openbaar vervoer naar de bib in Temse moet besloot ik mij in te schrijven voor deze dienstverlening”, vertelt Lydia. “Ik ben een veellezer, vooral dan detectiveverhalen van Vlaamse auteurs, zoals Aspe en recent ook Coppers, de tv-serie die momenteel op VTM loopt, Waarvan ik niet wist dat er eigenlijk eerst een boekenreeks van bestond. Ik hou niet van die zeemzoete liefdesverhaaltjes”.
Lydia is er het hart van in dat de bib in Elversele gesloten werd.
“Ik ging om de drie weken naar de bib. Het was echt een sociaal gebeuren”, klinkt het. “In Elversele kent iedereen elkaar en bij het aanschuiven in de bib werden er leuke gesprekken gevoerd. Ook voor de plaatselijke school is het sluiten van het bibfiliaal een probleem. Vroeger kon men per klas een bezoekje brengen aan de bib. Ik kan me niet voorstellen dat de school nu een bus gaat inleggen om alle leerlingen samen naar de bib in Temse te voeren”.
Info bib-aan-huis-dienst: 03-710.13.20 of bibliotheek@temse.be